Brodda eller inte brodda

Asslatjejerna / 23 November, 2011 - 22:37 /

Nu närmar sig vinterns kallaste månader med stormsteg, finns inget mysigare än en skogstur när hästarna får pulsa i snö upp till magarna. Så himla mysigt med snöklädda granar och ljuset som kommer av den vita världen.
Men med snön kommer också halkan, rätt som det är halkar hästarna till på en isfläck som gömts under snön.
Då kommer frågan...

Ska man brodda – ska man inte brodda? Vilka är fördelarna, hur stora är riskerna?

En sak är klar: det finns inget rätt eller fel, som gäller för alla väglag och alla konstellationer av hästar, i flockar eller grupper, i tävlingskondition eller på ridskolan.

Det går helt enkelt inte inte att säga att detta är rätt och detta är fel när man talar om halka, is och hästar.
A! Man måste bedöma från fall till fall, och ta hänsyn till omständigheterna. Hurdan är min häst? Är den lite åt det tossiga hållet eller är den lugn och stabil? Var ska hästen gå och vad ska den göra?

Om man har hästar i flock kan det rent av ge mycket fula sårskador om hästarna trampar eller sparkar på varandra.

Jag brukar brodda och tycker med fördel att det känns säkrare att rida då, men har full fårståelse för att andra tycker annorlunda...

Vad tycker ni brodda eller inte brodda?


Postat av: Myran

Broddar jämt. Hellre en broddspark än ett brutet ben pga halkan vilket vi tyvärr har fått vara med om.. :/

2011-11-23 @ 23:30:26
URL: http://trinnie.blogg.se/
Postat av: Julia

Isen är rent ut sagt förjävlig.. Broddar!

2011-11-24 @ 00:33:48
URL: http://ohjuliet.blogg.se/
Postat av: kajsa

Broddar!

Vi har guldskor fram på hästarna och bak har vi skor med 4 broddhål (tror jag).

Så varje gång vi ska ut och rida broddar vi bara bak och sedan tar bort dom givetvis.

Jag skulle ALDRIG ge mig ut halka utan broddar.

2011-11-26 @ 00:42:10
URL: http://kkajsajohansson.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: