När är man för stor för en ponny?

Asslatjejerna / 22 Oktober, 2012 - 10:00 /

Både jag och Felicia rider b-ponny emellanåt för att rida till dem lite och utbilda om det behövs, men även för att hjälpa till att hålla igång dem. Däremot är det inget vi gör regelbundet eftersom vi är medvetna om att vi passar bättre storleksmässigt till lite större ponnysar. Viktmässigt är inte någon av oss för stora för våra b-ponnyer, men längdmässigt. Ja till och med jag ;)
 
Sen är det ju den här punkten - VAD avgör om man är för lång? 
 
Självklart går man ju på hur det ser ut först. Ser ryttaren för lång ut? Men det som egentligen avgör är om man sätter hästen i obalans pga sin längd. Jag tycker alltså att en lite för lång ryttare fortfarande kan rida ponny emellanåt så länge den har god ridkunskap och inte sätter hästen i obalans och stör den på det viset. Det kan faktiskt bli problematiskt för hästen även om man inte tror det. Och då tänker jag på muskler och skelett. Viktmässigt tycker jag däremot att det ska vara lite nogrannare, då jag anser att hästen tar mer skada av en för tung ryttare. Eller har jag fel? Jag tänker som så att även om ryttaren är duktig så är vikten fortfarande avgörande.  
 
Hur tänker ni? Och förklara gärna för mig om jag har fel :)
 
B-ponnyerna Winston och My.
Postat av: Lisa

haha, rider b ponny flera dagar i veckan och nån gång då och då shettis :')
Tycker själv inte jag ser för lång ut på b ponny och shettisen behöver ridas till ibland :)

2012-10-22 @ 13:33:02
URL: http://aaasil.blogg.se
Postat av: Susanna

Jag rider mest mindre ponnyer och trivs med det, även shettis men helst inte mer än en gång i veckan då jag vet att jag är lite lång. Känner dock inte att jag är så stor på ryggen och då är det nog ingen fara. 158cm lång är jag. På ridskolan rider jag mest B-C-ponnyer. Känner mig väldigt liten på de flesta stora hästar.
Om man ska rida en lite för liten ponny tycker jag beror på hur musklad den är och att den inte är för nätt i typen. Och såklart inte superlång eller väga alltför mycket.

2012-10-22 @ 22:05:05
Postat av: Emelie

Du har helt rätt. Jag är lång 1,70 ungefär och är inte av den nätta typen om du förstår.. Men jag har en islandshäst som är 1,38 i manken alltså en helt normal islandshäst. Jag ser dock inte förstor ut på henne, man får ju ha i back huvudet att Islandshästar i ursprunget är arbetshästar! Ha en bra dag!

2012-10-23 @ 16:06:14
URL: http://eemmee.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: