Skillnad emellan hopp och dressyrdebut?

Asslatjejerna / 10 Oktober, 2012 - 13:01 /

Jag har gjort flera starter i hoppning på främst unghästar då, såklart orkar jag inte räkna dem. Men sedan har jag ju bara startat dressyr en gång. Det var visserligen bara en pay'n ride men den borde väl gillas? ;)
 
Det jag funderar lite på om man egentligen blir fortare redo för att ta ut hästen på en hopptävling istället för dressyr? Så känns det för mig iallafall. Jag har ju egentligen haft intresse för båda grenarna, och jag tror inte det är slumpen som har avgjort att majoriteten av mina anmälningar är till hopptävling. Hade jag däremot lagt hoppningen helt åt sidan så skulle jag ju förmodligen ligga mer på dressyrsidan. Jag tycker iallafall varken det är kul eller någon idé att åka ut på en dressyrtävling om man verkligen inte är redo. Självklart ska man inte göra så på en hopptävling heller, men det känns som man måste vara mer förberedd till en dressyr? Svårt att formulera vad jag vill få sagt, men jag skulle iallafall inte åka ut på en dressyrtävling om hästen inte var någolunda stadig i formen och stark i kroppen och kunde de olika momenten som rinnande vatten på hemmaplan. 
 
Tur att de båda grenarna iallafall är jäkligt roliga att rida!
 
Min första och sista pay an ride på Lilla My
Postat av: amanda

jag tycker det beror lite på vad det är för häst, på Ellinor så startade jag clearround innan paynride men med Brownie så är ju större chans att jag börjar med dressyren efter som att det är enklare på henne :)

2012-10-10 @ 13:18:36
URL: http://amandahed.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: