Fråga till Nellie B angående Cirkus häst...

Asslatjejerna / 17 Oktober, 2012 - 12:48 /

Angående snacket om att man inte behandlar sin häst med respekt om man inte har fullt med utrustning...

 

Har  inte något speciellt emot dig Nellie B, tycker att du rider ungefär som en 12 åring ska. Varken sämre eller bättre.

 

Jag vet att du är 12 år och att det inte är så konstigt att du ibland inte har riktigt koll på saker MEN, att gå ut i din STORA blogg och skriva att det är respektlöst mot hästen om man rider utan utrustning eller i grimma och grimskaft tycker jag är lite osmart, vips har du massa kommentarer från småtjejer som tycker precis som du oavsett vad du säger, skulle du skriva att svarta hästar är fula så skulle de tycka det också...

 

Såhär skriver du i ett inlägg!!

 

Nu tar jag upp nåt känsligt. Men vågar göra det….för hela jag e ju känslig, haha.

Nåt som stör mig, eller stör kanske e fel ord…mer gör mig förbannad är folk som använder sina hästar som typ cirkus hästar. Räcker att man loggar insta eller FB…å det är bilder då nån sitter upp på en otränsad häst/ponny & flänger runt i nån paddock, uten hjälm & väst….varken skydd på sig själv eller hästen. Det stegras eller ännu värre hoppas. Sånt får mig seriöst att tappa hakan. Att använda sin ponny/häst som nåt slags cirkus djur?

Okey, fine små söta tjejer…men ännu värre när det är stora tjejer som gör det. Ser illa ut & stackars häst. Hur ska man kunna ge hästen rätt signaler mot ett hinder i grimskaft & inget mer. Frihets dressyr….fine….men detta e nåt helt annat. Ska man jobba med sin häst…gör det på marken. Inte PÅ ryggen.

Blir riktigt upprörd när jag ser det…. man flamsar runt på sina fina ponnysar. Hej vilt…..å sen rakt ut på insta el FB. Usch.

Hästar ska behandlas med respekt. Samma dom visar oss. Vill man hoppa runt i grimskaft i nån paddock i  köp en käpphäst!!"

 

DU menar alltså att jag inte behandlar min häst med respekt om jag rider i grimma och grimskaft?!!!!

Skulle det vara respektfullt att sitta och rycka en ponny i munnen samtidigt som man bankar med skänklarna, rida runt med så mycket olika utrustning att det rasslar när man rider?  Men om man hoppar en bana i grimma och grimskaft eller helt  utan utrustning behandlar man hästen illa och icke respektfullt?

 

Jag rider ibland barbacka, ibland i grimma  för att träna hästarna på att följa signalerna utan att man behäver slita i munnen. Jag vill ha en känslig häst som lyssnar på minsta skänkel tryck.  Jag behandlar ALLTID hästen med respekt!!!

Postat av: Susanna

Helt rätt Felicia, kämpa på =)

2012-10-17 @ 13:07:22
Postat av: amanda

hon skriver de säkert bara för att få fler läsare, hon har säkert fått ett ordentligt uppskjut i statestiken sedan hon skrev det där inlägget ;)

2012-10-17 @ 19:29:58
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: matilda :)

otroligt härligt bild! :D

2012-10-17 @ 20:36:53
URL: http://skogsrusset.blogg.se
Postat av: clara B

håller med helt! du har så rätt. hur bra mår hennes hästar av att gå o flänga med huvudet uppe nån annan stans jämt? dom ser inte särskilt avslappnade ut.
BRA sagt!!

2012-10-17 @ 21:14:26
Postat av: jennifer

Men gud! Endel hästar tycker ju verkligen om att göra konster och sånt som vänder upp och ner på vardagen ibland. Jag menar, hur kul kan det vara för en häst att gå och i paddocken varje dag och bara göra samma volter och dressyrövningar???

2012-10-18 @ 08:49:34
URL: http://www.trendbyfriends.blogg.se
Postat av: Sandra

Klart att hästen inte mår dåligt av att man rider utan utrustning! Kram Sandra

2012-10-18 @ 09:24:41
URL: http://motosidressyr.blogg.se
Postat av: Jannike

Mycket bra skrivet :)
Målet är väl ändå att kunna rida med så små hjälper som möjligt. Att hästen lyssnar på sin ryttare utan utrustning tycker jag är kanon, det är då man verkligen känner samspel!
Tycker det är underbart att se att folk kan rida sina hästar så bra utan träns och sadel :)

2012-10-18 @ 10:14:48
URL: http://jannikeochsurprise.bloggplatsen.se
Postat av: Clara

Bra där! och jäklar vilken härlig bild!

2012-10-18 @ 21:54:01
URL: http://tvistirni.webblogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: