Hur vill man ha sin kombination?

Asslatjejerna / 07 April, 2013 - 08:00 /

På kombination på tävling finns det oftast bara två alternativ.
 
Räcke in - oxer ut
 
Oxer in - räcke ut
 
Jag har länge reflekterat över vilket jag faktiskt skulle föredra, men jag har inte fått fram några argument som är bättre än de andra, så för mig spelar det faktiskt ingen roll. Det som är bra med det är ju att jag aldrig blir missnöjd när det väl dyker upp något utav det!
 
Jag tänker som så att på det översta alternativet är det liksom ett litet (Brukar ju inte vara så maxade) hjälphinder in, och det är då räcket, som bara hjälper hästen att komma in rätt och klippa av oxern lätt som en plätt.
 
På det andra alternativet tänker jag att när man är över oxern så är det klart. Nej så kanske man inte ska beskriva det men ni fattar poängen? Sen är det ju liksom bara ett litet plutträcke att skutta över. Här är det dock kanske en anledning att slarva lite mer för hästen, om man nu har en sådan typ. Att dom hoppar stort över oxern och inte lägger så mycket energi på ett lågt räcke.
 
Vilken kombination föredrar ni?
 
Postat av: Amanda

Räcke in - oxer ut
:)

2013-04-07 @ 08:51:12
URL: http://fiddy.blogg.se
Postat av: Ida

Fast på lokalt brykar det ju ofta vara räcke - räcke :) det anses väl som det enklaste.

Svar: Nja, de lokala jag vart på har varit räcke-oxer :)
a s s l a t j e j e r n a

2013-04-07 @ 10:04:09
Postat av: Julia

sv: vad tråkigt ! Jag älskar verkligen maybelline´s mascaror. De har också väldigt bra pris, innan de tar jag en som jag köpte på ullared för 39 kr(!) tror den heter mega plump, den är ganska bra :)

2013-04-07 @ 10:39:54
URL: http://typliia.blogg.se/
Postat av: Felicia

Ganska vanligt med räcke - räcke :) Men jag gillar mest räcke - oxer för det känns bättre eftersom bara man kommer rätt mot första så kommer man oftast rätt mot andra och det känns bättre, inte lika läskigt :)

Svar: Då är det bara jag som inte varit på tävling med räcke räcke, känns lyxigt ;)
a s s l a t j e j e r n a

2013-04-07 @ 22:04:08
URL: http://fkphoto.blogg.se
Postat av: MalinB

Räcke in-oxer ut..

2013-04-08 @ 10:25:38
URL: http://www.nattstad.se/maalinbreiforss
Postat av: Elsa

Räcke in oxrar ut. För på regionala tävlingar brukar dom gilla att maxa alla oxrar, även de i kombinationer och eftersom jag har en väldigt storgalopperad häst blir avståndet lätt lite kort i en kombination så om det är stor oxrer in är det svårare att samla ihop till nästa hinder, så bättre med räcke in :)

2013-04-08 @ 21:35:51
URL: http://eventingbyelsa.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: