Stärka hästens galopp

Asslatjejerna / 11 April, 2013 - 10:00 /

Jag har tagit upp detta tidigare men kände att jag behövde slänga ut något i form av en påminnelse. Bara som ett wake up call, eller kom ihåg bara, typ...
 
Något som är otroligt viktigt oavsett i vilken disciplin man tävlar, är en reglerbar galopp. Alltså konditionen och styrkan i alla de olika tempona. En del, väldigt många, dressyr som hoppryttare sitter och nöter i ridhuset i kort galopp dagarna in och dagarna ut och tror att det stärker hästen. Ledsen att göra er besvikna men det är det värsta ni kan göra om ni vill ha en stark och hållbar häst. 
 
Ut och galoppera. Rejsa på hästarna lite så dom får upp flåset och framförallt får dom en jäkla inställning. För uteritter är en såpass stor variation från ridhuset så jag lovar att det håller humöret uppe.
 
Nu menar jag inte att ni ska ligga i 150 i tjugo minuter, för det kan slita lika mycket det. Det allra nyttigaste är tempoväxlingar och fattningar. Tävla mot kompisen, se vem som kan rida snabbast, vem som kan rida långsammast eller gör tvärtom och träna med kompisen. Be henne trava framför och galoppera i det tempot eller be henne galoppera iväg som en målstolpe du ska till. Och där emellan rider ni i ett mellantempo. Shit jag lovar att din ponny kommer ändras. Kör! 
 
Postat av: Amanda

Jag är så himla sugen på att galoppera i skogen! Eller helst av allt på travbanan men det får man ju inte tyvärr... Dock så är ju järnvägsbanken inte helt fel den heller ;)

2013-04-11 @ 13:15:11
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: Emma

Bra tips. Även för min del med ridtravare ^^

2013-04-11 @ 17:30:28
URL: http://www.saqubeck.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: