Två kalla pass

Asslatjejerna / 08 December, 2013 - 21:27 / Vardag

Dunört var först ut på ridfronten idag och det fick bli ett barbackapass i ridhuset. Jag litade inte tillräckligt på underlaget för att rida ut utan brodd... Därför fick det bli lite balansträning för både min och hästens del.
 
Jag började med att mjuka upp henne i alla gångarter. Mycket volter och bågar som gör att man får ställa om samt många tempoväxlingar. I galoppen är det lite svårare eftersom hon inte orkar hålla så kort galopp än. Då tror hon att så fort jag rätar lite på mig eller sitter stilla så ska hon sakta av. Men hon började förstå så småningom. För att träna lite extra på det jobbade jag med enkla byten på serpentinbågar. Då sattes hon automatiskt lite på bakbenen och hann inte komma igång i så snabb galopp innan nästa avbrott kom. Det gjorde stor nytta! I slutet travade vi av i en lite lägre form men jag försökte fortfarande hålla henne lite på steget så hon inte rann iväg. Sist av allt gjorde vi lite bågar i skritt med halter inlagda. 
 
Embla var nästa på tur, men med sadeln på. Efter lite fint skrittjobb hade hon och jag delade åsikter om hur passet skulle fortskrida. Hon är ju lite på latsidan hela tiden och utnyttjar gärna detta på ridlektioner när exempelvis nybörjarna rider henne. Idag var inget undantag, men jag kräver full fokus hela passet (Såklart vad som är rimligt för den hästen jag sitter på) bortsett från skrittpauserna. Just idag kändes det som minsta lilla man krävde var jobbigt och hon ville bara stå emot. Förhållningarna gick inte igenom så snabbt som jag önskade och hon var stretig i munnen och tung och rida. Eftersom det är i trav hon är svårast och komma åt så jobbade vi så lite som möjligt i den gångarten, för tyvärr hade jag väldigt kort tålamod idag och jag ville bespara henne den fighten. *Grymt*. Istället fokuserade vi mer på galoppen och att hon skulle förstå vad jag krävde och slappna av där. Efter ett tag tyckte jag att hon hittade ett riktigt bra läge där vi också valde att avsluta. Slutet gott allting gott sägs det ju!
 
Postat av: Emilia Sjödin

fina bilder!

2013-12-08 @ 22:09:50
URL: http://emiliasjodin.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: