Lördagen för Emma Emanuellson

Asslatjejerna / 19 Januari, 2013 - 20:53 /

Här får ni se vår första övning på markarbetspasset. Den vänstra långsidan var en serie, (En fyrkombination om man nu ska säga så haha) de blå bommarna var galoppbommar och travbommar för att träna raktriktning och skänkelvikning in. De svarta bommarna var en cavalettibåge och till sist, det brunmålade var ett hinder för travhoppning. 
 
Emma tyckte det var ytterst viktigt att gas och broms funkade, att hästen alltså är fokuserad på dig, så vi tränade mycket avsaktningar efter hindrena. Dessa övningar skulle göras lugnt och med hästen i en avslappnad form.
 
Villgott kändes hur fin som helst ända tills kanske hälften av passet. Detta var otroligt jobbiga övningar som gav mjölksyra och eftersom han inte är van vid så långa pass i ridhus så blev han trött ganska fort.. Han stängde av och orkade inte gå fram ordentligt. Bad jag han trava snabbare så fattade han istället galopp osv. 
Men om jag ska sammanfatta den första delen av passet så kändes han mjuk och stadig. Emma sa att jag skulle släppa ner han i en lägre form istället för den höga som han lätt tar till själv. Skänkelvikningarna var sådär. Ni vet, man tränar på det hemma och det är som bortglömt på bortaplan? ;)
 

 
 
Här ser ni hur andra passet reds. Då efter att hästarna fått vila i x antal timmar. Dessa övningar hoppade vi var för sig innan vi avslutade med att alla fick hoppa det som en bana. Eftersom det nästan bara var unghästar med i vår grupp så gick vi bara igenom varje station några gånger i de båda varven, för att inte trötta ut hästarna i onödan.
 
Här hade Villgott laddat upp med lite äpple så han var framåt igen. Blev lite seg längre fram, men helt plötsligt blev han pigg och hindersugen, han tänkte att han kunde ta studsen i ett enda hopp, typ så fort kom han in. Oxern till höger tyckte han också var riktigt rolig, och vi avslutade nog på 80cm eller så. Den inställningen som kom på slutet gillade jag ;)
 
 
Postat av: Åsa

Sv: Min dag har väll varit okej.. Har suttit i en gymnastik hall hela dagen o lyssnat :/ inte så kul att göra en lördag... Kursen som jag går är också hela dagen imorn! (Söndag) men jag överlever väll ;P
(Gymnastik kurs)

Kram o hoppas din helg inte blir lika tråkig som min ;)

2013-01-19 @ 22:23:35
URL: http://foreeveermee.blogg.se/
Postat av: Felicia :D

Sv: Aha kul! :D Jag har ridit 3 hästar :) Hur mår du?

2013-01-19 @ 23:06:59
URL: http://feffiiis.bloggplatsen.se
Postat av: ★ E D I T H ★

Allt bra idag? ^^
kraam

2013-01-19 @ 23:53:51
URL: http://ediths.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: