Ta hand om din häst

Asslatjejerna / 24 Januari, 2013 - 13:00 /

Denna texten jag tänker skriva gäller faktiskt alla, oavsett om man tävlar eller inte. Rider man sin häst så ska man ta mig f*n rida den rätt också. 
 
Jag har sett det hos flera andra bloggar, men häromdagen dök ämnet upp igen och gjorde mig måttligt irriterad och jag fick skuldkänslor för en häst jag inte ens har att göra med.
 
För att stärka en hästs välmående och minska risken för skador bör man hålla igång hästen ordentligt. Hästen kan inte vila 5 dagar i veckan och gå en eller två, det är ohållbart och skadligt i längden. Och med att rida dom där två gångerna menar jag inte att skritta ut i skogen, utan ett dressyr eller hoppass på banan. Den där skritten gör nästan varken höger eller vänster, och är bara bra för en häst som kanske bara ska gå på halvfart. Men, att rida ett dressyrpass där hästen påverkas och blir svettig och låta den stå i en vecka för att sedan göra samma sak igen är otroligt korkat och visar bara okunskap hos ryttaren.
 
Om vi säger att våra hästar stått i fem veckor och ska börja ridas igen så börjar ju inte vi med hårda pass flera dagar i rad. Hästen rids igång korta rundor i några dagar, för att sedan höja graden på träningspassen som passar den individ vi sitter på. Samma gäller om hästen bara går några gånger i veckan, då är det en rimlig nivå som gäller.
 
Man måste vara rädd om våra djur och tänka över vad man gör ibland, om det är bra eller vad det kan leda till för konsekvenser. Vill man träna eller tävla så måste man faktiskt röra på hästen fler gånger än den där måndagen och lördagen. Inte vila vila vila, tills du känner för något annat.
 
Detsamma gäller äldre hästar och där bör man nästan vara ännu mer aktsam. Har man haft igång en häst under flera år och ridit den som vanligt hela tiden behöver man knappt ha åldern i åtanke. Men om man ska göra om detta ovanstående på en häst på kanske 21 år, att den får vila och ridas svettig då och då, då får man nog vara beredd på att ta mer konsekvenser.
 
Lövvi under igångsättning, läs skrittning.
Postat av: Anonym

tror nog jag vet vilken blogg ni syftar på!

Svar: Jasså? ;)

Och så ber jag dig vänligen att skilja på ni och du, det står nämligen att inlägget är skrivet av mig Carolina :)
a s s l a t j e j e r n a

2013-01-24 @ 13:47:12
Postat av: Felicia!

Vad fin blogg ni har! Vad har ni gjort idag? :) Kika gärna in på min blogg! Kram Felicia

2013-01-24 @ 16:05:36
URL: http://equestrain.blogg.se
Postat av: Marika Saarenpää

Sv: Ursäkta sent svar!
Okej så mysigt med stall :)

2013-01-24 @ 16:31:57
URL: http://katrimarika.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: