Dagen innan tävling

Asslatjejerna / 09 Juli, 2013 - 18:00 /

När man planerar sitt schema för sin häst måste man vara medveten om att alla individer är olika och bör ridas där efter. Det tror jag dock att alla hästägare är 
 
För oss är det olika om hästen ska ridas dagens innan en tävling. Allt beror på hur tuff tävlingen kommer vara, hur hästens dagsform är och hur hästen ridits tidigare i veckan. Det är det som avgör om jag kommer skritta ut hästen en sväng, rida igenom den eller helt enkelt låta den stå helt.
 
När Villgott hade ganska dålig kondition lät jag han vila helt dagen innan, bortsett från en promenad eller dylikt. Då hade han alltid lagom energi för tävlingen och var vaken precis som jag ville ha honom. Nu när han har byggt upp konditionen och styrkan mycket mer så rider jag alltid igenom han dagen innan. Ibland blir det bara i skritt och ibland alla gångarterna. Beror som sagt mycket på hur han är för stunden och hur han gått i veckan. 
 
Att rida igenom sin häst sådär dagen innan tycker jag funkar kanon. Hästen blir mjuk lösgjord och lyhörd plus att du fått känna på hur hästens känns. 
 
Vad gör ni med eran häst dagen innan tävling? 
 
 Villgott rids igenom barbacka kvällen innan.
 


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: