Problemlösningen för bockponnyer

Asslatjejerna / 11 Juli, 2013 - 15:00 /

Min häst bockar när jag lägger an galoppskänkeln, min häst bockar när jag galopperar utomhus...
 
- Vad gör du? 
 
De allra flesta ryttare som sitter på bockponnyer bryter av när hästen börjar studsa. Ibland ser man att dom gör halt helt och blir nervösa och vågar knappt rida fram något efter det. Det är där många gör fel. A och O här är hästens famåtbjudning, utan det kommer det bli svårt att bli av med problemet, hästen kommer fortsätta bocka när du lägger till skänkeln just för att den kommit undan med det tidigare, för du, genom att du stannar, belönar hästen.
 
För att ta itu med problemet måste man möta det. Inte ta en massa genvägar för att slippa det utan det är dags att bara ge sig fasen på att det ska försvinna. Är du som ryttare lite obalanserad och spänd kan det vara en bra idé att ta hjälp av en kompis som sitter stadigare i sadeln. Nu så, framkalla problemet. Jobba fattningar och varje gång hästen bockar ska den ridas framåt. Tryck på den några steg extra framåt och begär att den ska tänka framåt varje gång detta upprepas. 
Samma tänk gäller utomhus. En häst som stannas när den bockar kommer fortsätta, en häst som rids framåt när den bockat kommer med stor säkerhet inte tycka att det är någon idé, det kommer heller inte bli någon stor grej utav det för varken ryttare eller häst. I detta inlägg utgår jag från att hästen är fullt frisk och inte har ont. 
 
Vad gör du egentligen när din häst bockar? 
  
Postat av: Totte

Wn gång bockade min sköthäst av mig. Men hon var väldigt pigg. Och när man använder spö på någon häst på ridskolan så bockar han. En gång råkade jag använda det när jag skulle fatta galopp (jag viftade väldigt mycket med mina händer då) och han bockade hej vilt. Istället för att bromsa och göra en ny galoppfattning så drev jag på han. Han slutade bocka då.

2013-07-11 @ 15:25:17
URL: http://eslovsriders.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: