Hur är Villgott att rida?

Asslatjejerna / 23 Juni, 2013 - 12:00 /

Först hade jag tänkt att helt enkelt fråga er om ni kunde gissa er fram, men jag inser att det är ganska omöjligt att pricka till 100% ;)
 
Villgott är en väldigt okomplicerad ponny som med rätt ryttare bara tutar och kör. Men det måste samtidigt vara en bestämd en som vågar sätta ner foten om han busar. Han brallar nästan aldrig med mig numera men det är ju bara för att han har vant sig vid att jag sitter där stadigt ändå.
 
I dressyren kan orutinerat öga tro att han går av sig själv. Men för att han verkligen ska jobba igenom hela kroppen måste man rida för att komma dit precis som vilken annan häst som helst. Sätta upp han i formen och se till att det kommer kraft bakifrån utan att han rinner iväg brukar vara mitt eftersträvande. Han är väldigt lättsam och lydig för både skänkel och hand. Jag väljer dock att nästan alltid rida med spö så jag kan "väcka" honom om det skulle vara nödvändigt. På det sättet håller jag honom känslig genom alla rörelser utan att han stänger av.
 
I hoppningen är han nu för tiden väldigt hoppglad. Reglerbar och motiverad. Väldigt känslig även där men i positiv benämning. Hoppar det mesta av sig själv men blir det lite läskigt så får jag vara där som stöd, vilket även gör han till en lyhörd ponny på hoppbanan.
 
Villgott är otroligt lättlärd och sammarbetsvillig vilket gör att jag utan tvekan tycker han skulle passa i vilken disciplin som helst. Där kan man snacka allroundponny :)
 


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: