Lättinfångade hästar?

Asslatjejerna / 06 Maj, 2013 - 07:00 /

Hur är er hästar när ni hämtar dom i hagen? Kommer dom till mötes, stannar på plats eller är dom sådär jäkligt jobbiga och springer ifrån er?

I snart tre hela år har jag ridit på stall Assla, och jag har mött både svårinfångade hästar samt de som kommer i full galopp för att hälsa. Jag har fått med mig så mycket kunskap om hur man hanterar en såndär situation att det går som rinnande vatten numera. Allt från Åsa :P
Det märker man så väl när man ser andra lite osäkrare personer som ska fånga in en svårfångad häst, hur dom ger fel signaler och rör sig på fel yta. 
 
För att inte nämna några namn hade vi en ponny som kom till oss för tillridning en gång. H*n var väldigt osäker i hanteringen allmänt och var just en såndär ponny som inte ville komma i hagen. H*n kastade sig hellre därifrån när man kom nära eller vandrade iväg så fort man gick in i hagen. Första stunden då h*n kom hade vi h*n i lite mindre hage. Inte extremt liten men h*n kunde inte springa ifrån oss så långt. Eftersom detta var väldigt länge sedan hade inte jag så mycket kunskap om hur jag skulle hantera situationen, så jag fick förlita mig på tillit. Jag satte mig på en sten i hagen med havre hos mig och väntade ut ponnyn helt enkelt. Tillslut gick väl det men jag minns hur länge jag kunde få sitta.
 
Men så finns de ju såklart de som jävlas med att inte komma i hagen och de vill man ju inte fjäska och dalta med, iallafall inte jag som tycker rätt ska vara rätt och uppfostran ska vara på sin plats ;P
Mitt korta tips till vad som skulle kunna vara ett kapitel att beskriva är; tänk ett steg före hästen och var bestämd. 
 
Just nu har vi väldigt trevliga hästar i hagen. Dunört har förr vart lite skeptisk till att komma men det är som bortblåst. Embla kommer ibland springandes så fort man kommer och följer en som en svans. Resten är väldigt neutrala på den fronten. Dom verkar ha ett motto som lyder: Inte röra sig i onödan haha!
 
Lille gamle Queenie kom en alltid till mötes!


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: