Presentera banan för din häst

Asslatjejerna / 13 Maj, 2013 - 13:00 /

Jag vet inte om jag skrivit ett liknande inlägg tidigare i år, men då kommer ett i repris.
 
När man rider in med hästen på banan tycker jag det är viktigt att visa runt lite innan man startar. Speciellt då när man har en unghäst eller orutinerad häst. Man behöver inte alls visa hinder utan man kan bara rida ett varv liksom så att den har fått se sig omkring. I trav eller galopp. Se läktaren från alla håll, svängar eller sargen. Har man en tittig häst och det finns utspökade hinder på banan är mitt råd att inte rida fram till den och stanna framför. Då visar man hästen att detta kanske är något farligt och utmanar hästen att stå med den face to face, vilket inte är hästens starka sida. Vill man visa hästen hindret så kan man isåfall rida runt hindret och visa att här kommer hästen landa, och här hoppa av. Helst kan man jobba den lite fram och tillbaka i ställningen,för då håller man den sysselsatt och den behöver knappt ägna hindret en blick. Fast den har ändå gjort det ;)
 
Så brukar jag göra med Villgott, eller brukade. Nu är han mycket stadigare och mer reglerbar så oftast kan jag starta direkt. Men jag föredrar ändå att visa hela banan innan jag rider genom start. Då har han sett banan och jag kan rida med flyt.
 
Hur gör ni när ni rider in på banan? 
 
Prisutdelning


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: