Låång och tuff kväll

Asslatjejerna / 16 November, 2013 - 11:54 / Vardag

Efter en timmas simning med skolan, 2 timmars stalljobb och 2 timmars ridning på tre olika hästar kan ni gissa att jag var trött igårkväll. Jag hann bara plugga lite snabbt på ett prov innan ögonen inte orkade va uppe mer haha. Märktes ganska tydligt när jag fick använda pall för att ens komma upp på Dunört. Möra ben kan jag lova...
 
Mamma och Cajsa hjälpte mig med stallet igår vilket gjorde att det gick betydligt snabbare att få färdigt. Sedan red jag tre hästar och även där med hjälp av mamma som gjorde iordning nästa häst snabbt som ögat. Där kan man snacka om effektivitet!
 
Jag valde att lägga ungefär 20-30 min på varje häst så att alla skulle få gå åtminstonde lite var. Därför funderade jag snabbt ut vad som skull ge mest på den korta tiden. Att hoppa över ett sockerbitshinder med relaterat avstånd till nästa sockerbitshinder fick det bli. Där emellan skulle jag reglera galoppsprången och hela tiden skulle jag bibehålla en bra takt. Det är nämligen det jag behöver jobba på framöver så att jag får mer flyt i mina rundor och språng.
 
 
Embla var först ut och det blev en snabb uppvärmning med mycket volter för att mjuka upp. Sedan hoppade vi över övningen bara ett par gånger i varje gång. Första gången kände jag inte direkt igenom hennes galoppsprång så det blev ett halv extra, men nästa gång fokuserade jag ordentligt och var noga med takten och då vart det jättefint och jämnt. Duktiga Embla kändes bra redan från start!
 
Villgotts tur var det sedan och jag gjorde likadant som ovan men slängde även in ett par skänkelvikningar i uppvärmningen, dom gjorde han bra och jag blev faktiskt förvånad. Det blåste och regnade mycket ute vilket gjorde Villgott något stressad så när vi red mot övningen första gången kastade han sig bara emot den så det blev inget vidare bra. Jag ignorerade det dock bara och kom igen, lika noga med takt och balans och då gick det hur bra som helst. Flera gånger kom vi in och ut helt klockrent. I slutet provade vi lite omhoppningssvängar vilket fungerade i både förvänd och kors-galopp. Bröt av gjorde han någon gång men det var knappt märkbart. Kunde lägga honom både nära och långt ifrån utan problem. Det tyckte han verkligen var roligt! Himla nöjd!
 
Sist ut var Dunört som fick skutta över lite lägre bommar. Först på volter och sedan någon gång på övningen. Hon lyssnade faktiskt bra även om hon blev lite pigg för att det var så roligt. Hon gör egentligen inte speciellt mycket utan drar mest upp huvudet lite för att hon vill iväg. Men även där lyckades vi hitta en bra takt och kunde reglera galoppsprång. Dunört hade dock lite mer ont av blåsten än dom andra och tyckte nog det var lite smånervöst i ridhuset. Hur som helst skötte hon sig toppen!
 
Nya idéer är bra idéer haha! Det blåste så ute så något var ju tvungen att tynga ner höet.
Postat av: Jasmine Lundvall

ååh vad kul!

2013-11-16 @ 12:31:42
URL: http://jxsmine.blogg.se/
Postat av: Carruuu

vilka söta bilder!

2013-11-16 @ 15:44:13
URL: http://carruuu.nu/
Postat av: Lisa

Vilka fina bilder:)

sv; Tack så mycket!

2013-11-16 @ 16:25:31
URL: http://lisagrens.blogg.se/
Postat av: Annie

Jättefin blogg ni har!:)

2013-11-16 @ 18:56:57
URL: http://teamwr.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: