Nedsittning blir uppstudsning

Asslatjejerna / 11 Oktober, 2013 - 08:00 / Vardag

Jag känner att min sits blir bättre och stadigare numera men något jag fortfarande tycker är väldigt svårt är att sitta ned mjukt och stilla i traven. Är det en långsam och aktiv trav så funkar det utan större problem men när man ska länga eller rida på lite mer framåt så blir det genast vääldigt studsigt och okontrollerat för mig där uppe haha. Det blir ju ett stort problem i framför allt dressyrprogrammen då man vill störa sin häst så lite som möjligt.
 
Jag har inte kännt att det framhävs mer på större hästar respektive mindre ponnyer utan det kommer just när jag vill rida fram mer och det oavsett vem jag sitter på. Såklart vill man ju träna på detta varje pass så att det blir bättre och bättre men tråkigt nog har jag inga mer råd till mig själv än att bara nöta och nöta.
 
Ett tips jag dock hört är att man kan byta sittben ofta och sitta ned ett visst antal steg innan man börjar rida lätt igen. Detta upprepas sedan gång på gång. Men det är också det enda jag har. Så frågan till er blir då, har ni något sådant där supertips som kan vara till hjälp för mig? 
 
Nu ska jag gå och träna magmusklerna 
 
Postat av: Beatrice Rudberg

Rida utan stigbyglar var väldigt givande för mig. Har haft samma problem själv. Jag travade korta stunder i början och när de blev för studsigt saktade jag av. Efterhand kunde jag sitta ner längre stunder och problemet är på god väg att försvinna!

2013-10-12 @ 12:13:33
URL: http://coloursforlife.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: