Utvärdering efter Eamon

Asslatjejerna / 01 Februari, 2014 - 20:03 / Vardag

Idag var jag uppe i stallet 07:00 och började bygga bana som senare skulle användas till Eamonträning. Jag hann också med att göra fint inne hos Embla samt rykta och putsa henne lite extra. Ni vet klippa öron och reda ut minsta lilla tova i svansen hihi.
 
Embla var också först ut och vi började passet med att jobba med tempoväxlingar i skritt. Eamon var mycket noggrann med att vi hellre skulle få fram dom några steg extra än att dom gick och såsade och gick att ta tillbaka lätt. Eamon lägger stor vikt på rätt energi från både häst och ryttare. Att vara positiva och framåt i början hjälper dom längre in i passet också.
 
Så småningom började vi trava på svaga serpentinbågar med bommar i. Ena långsidan hade ett tiotal bommar på rad som vi också skulle rida över med rätt tryck och balans. Embla kändes ganska jämn och fin om än något stel. Hon ville inte riktigt släppa i början. Dock mjuknade hon rejält när vi senare hade hoppat ett par språng. Vi jobbade också över två galoppbommar på voltspåret. Vi skulle behålla ställningen över hindret och fokusera på att rida rätt helt enkelt. När passet började lida mot sitt slut så satte vi ihop alla hinder till en bana. Jag tyckte Embla och jag fick mycket hjälpt av detta och en riktig push framåt. Jag är hur nöjd som helst!
 

På tur var Dunört och jag uppfatte henne till en början väldigt underlig. Hon var stretigare än tidigare dagar och inte alls lika tillfredsställd som innan. Jag trodde att det skulle släppa efter ett par bågar och tempoväxlingar, men det höll i sig ett bra tag. Det var nästan så jag började undra om det var någonting fel på henne, eftersom hon gått otroligt bra tidigare dagar. Men så blir ju jag fort nojjig också... Iallafall, när vi hade hoppat ett par språng blev hon, precis som Embla, mjuk i kroppen. Hon var mer eftergiven och hade ett härligt påskjut bakifrån. Hon var dessutom väldigt lyhörd även om hon stundtals blev väldigt pigg. 
 
När vi skulle hoppa bana kändes det lite motigt i början. Hon skuttade lite som hon ville och blev irriterad när jag tog en förhållning. Alltså riktigt tjurig, vilket inte alls är likt henne. Därför fick vi emellanåt göra lite lydnadsövningar vid sidan av och det gav verkligen resultat. Det blir så systematiskt att hästen förstår precis vad som ska göras. Sista rundan när jag fick till en rund och bärig galopp blev det kalasbra. Kändes väldigt bra att avsluta dagen efter detta!
 
Här har vi bland annat Wilma och Lövvi från idag. Bara en av dom mycket nöjda ekipagen! Fotad av hennes mamma Linnea!