Nyttigt blir onyttigt eller tvärtom

Asslatjejerna / 05 Januari, 2014 - 09:00 / Vardag

En blöt och kall novemberkväll eller den förmiddag du står sjuk i stallet väljer du att efter många om och men longera hästen för att den ska få röra på sig på något sätt. Du varken orkar eller har tid för något annat och låter hästen springa där på lina mest bara för sakens skull.
 
Varför? Att det inte är nyttigt för hästen är det inte många som tar hänsyn till. Bara benen får paddla lite så blir den säkert tillfredsställd för dagen. 
 
Jag har själv longerat ett flertal gånger i tidigare dagar och jag kommer säkerligen göra det många fler gånger i framtiden. Longering är ett superbra hjälmmedel gällande markträning för hästen, MEN. Det kan göras på så många fel sätt. Att låta hästen gå runt varv på varv utan varken hjälptygel eller andra träningsmetoder med ett huvudsakligt syfte är ett av dom felen, det kan också vara det mest slitsamma på hästen. 
 
Jag är inte på något sätt för inspänningar som tvingar ned hästen i en ohälsosam form. Men då klassar jag heller inte den inspänningen som en hjälptygel. En hjälptygel är något som vägleder hästen till en mer korrekt form och hjälper den att hitta rätt påskjut från bakändan. Alltså något som visar hästen var som är rätt och vad som är fel. Det är dock väldigt svårt att hitta en sådan som passar såpass bra in på in beskrivning. Hursom helst är det något som känns ypperligt att använda när inte en ryttare sitter på ryggen, i det här fallet longering. Istället för stöd från ryttare hjälper en hjälptygel till att sätta hästen i läge som är trevligt att arbeta i. Lite liknande det arbete man gör när man tömkör om man då bortser från kontakten med handen. Jag vill att en hjälptygel ska fungera på samma sätt då även det är en metod jag hellre ser framför longering.
 
Det sättet vi longerar på är dock oftast inte som det jag beskrev ovan. När vi väl longerar hästarna brukar det bli på Eamons sätt. Han lärde oss hur vi kunde få hästarna lyhörda, trötta och lösgjorda genom att bara använda lina, långspö och kroppspråk. Det är väldigt likt det vanliga sättet att longera, bortsett från att det finns ett syfte denna gången och det är inte bara att dom ska få motion. Även så mycket mer detaljer och det gäller att inte stå och såsa i mitten. (Kanske skulle jag ta upp detta sätt i ett framtida inlägg)
 
Summa summarum. Om du är en av de ryttare som känner dig träffad på min beskrivning, sluta inte att longera. - Ändra bara ditt sätt att göra det till något annat nyttigt. 
 
 
Tömkörning kanske också leder till något så positivt som inkörning!


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: