Veckans fråga.

Asslatjejerna / 04 April, 2011 - 16:31 /

Vad rider ni era hästar på för bett? Motivera gärna ditt svar :)



Postat av: Johanna

Vanligt tredelat (Baccus), Lite tunnare tredelat (Barg) och pelhambett (Poem) =)

2011-04-04 @ 16:40:56
URL: http://dombastaibilder.blogg.se/
Postat av: Miss sunshine

Sv: Ja det är många som gör :O

2011-04-04 @ 16:46:15
URL: http://xmisssunshine.blogg.se/
Postat av: Jessica Eriksson ( Brave Heart )

SV: verkligen inte :)

2011-04-04 @ 16:52:19
URL: http://dressyrponny.blogg.se/
Postat av: Freja

Hej! att hitta våra tävlingar är ganska lätt :D antingen kan du trycka på bilden i menyn där de står "vinn en JW hjälm", med en bild på en jw hjälm, eller den andra bilden under där det står "kom på ett smeknamn och vinn valfri vara", med en bild på en brun häst.

Det andra sättet är att klicka i lilma "menyraden" längst upp! till höger står det "TÄVLINGAR!" klicka på den!

det sista sättet är att i menyn rulla ner till kategorier och klicka på kategorin "tävlingar"

Hoppas du hittar

Mvh SuperDuperShop :D

2011-04-04 @ 17:03:14
URL: http://superdupershop.blogg.se/
Postat av: Jessica Eriksson ( Brave Heart )

Men vad tycker du? Det är många som säger olika :) <3 Tack för svar och kommentera mera om du vill :)

2011-04-04 @ 17:03:25
URL: http://dressyrponny.blogg.se/
Postat av: Dafie

Jag rider nästan bara på tredelat; det är inget jag har funderat så mycket fram tills ganska nyligen. Men för mig är tredelat det enklaste och bästa bettet.

Dels behöver jag inte vara rädd att jag tar för hårt och inte känner det, som med pessoa eller andra hissbett. Dels är det ett milt bett som ligger bra i hästens mun, och dessutom passar nästan alla hästar på det.



Men jag har ju inte egen häst och därför väljer jag inte bett - men även OM jag skulle göra det så skulle jag välja tredelat ;)

2011-04-04 @ 17:25:11
URL: http://dafiedencoola.blogg.se/
Postat av: Emmelie

Hej! Nej jag åker inte skoter alls faktikst, fast skulle nog nog jag hade en kanske haha, men jag är hängiven åskådare av skoter och cross av alla slag.



Och eftersom jag ändå är här kan jag ju berätta vad jag rider min häst på för bett. Varierar ganska mycket, och rider mycket bettlöst ute, hackamore med andra ord. När jag rider dressyr har jag ett Pessoa Magic-bett. Märket Pessoa alltså, inte modellen. Det är ett tredelat och rakt i samma ungefär. Har även ett tredelat från Sprenger bland.

Ute i skogen när det vankas bus och galopp med anda hästar har jag ett pessoabett, vanliga hderliga med tre ringar.

Kul fråga!

2011-04-04 @ 17:50:25
URL: http://emmelieberghov.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag rider på tredelat bett, om det inte är tävling förstås då tävlar jag på kandar. Men tredelat är det som jag hellst väljer bland alla bett. Tredelat är ett vänligt bett för hästen, inte som två delat som oftast viker sig upp i gomtaket eftersom den har en skarp vikpunkt i mitten. Dom fördelat jag tycker med tredelat bett är att det är ligger rakt, mjukt och följsamt på tungan, klassas som ett vänligare bett mot hästen. Det mildaste är ett tredelat med en oval droppe i mitten och det skarpaste är med en platta, själv rider jag på det mildaste eftersom min häst är känslig i munnen :) Men det beror mycket på hästen och ryttaren vilket bett man ska använda. Det tredelade bettet jag rider på är med "lösa" ringar, inte fasta, om i fattar vad jag menar :P Eftersom det blir skarpare om ringarna är fasta. :)

2011-04-04 @ 18:09:35
URL: http://dressyremma.blogg.se/
Postat av: Emma

Hehehe det blev en hel del text såg jag nu xD

2011-04-04 @ 18:10:26
URL: http://dressyremma.blogg.se/
Postat av: Jossan

Novabett vid hoppning + bettskivor - då hon är väldigt känslig i munnen och helt enkelt trivs bäst på detta bett, blir dock något het men det rider jag ihop med sätet.



Tredelat gummiklätt eggbett vid dressyr - hon tycker bäst om detta bett efter novabettet och då nova inte är tillåtet att tävla på så får jag ta det som kommer så nära inpå som det går.



Hackamore vid uteritt - det går inte att hålla henne annars - fullt sken genom jönköping har jag ingen lust med ;)

2011-04-04 @ 18:44:06
URL: http://dressyrnissen.blogg.se/
Postat av: elin olsson

Jag rider på tredelat, för att det är det som passar bäst på min unghäst. :) det är ett vänligt/snällt bett för hästen.

2011-04-04 @ 19:15:35
URL: http://olssonselin.blogg.se/
Postat av: Sanna

SV: Nej de är försörjningsstöd och arbetslöshetsersättning :)



Jag rider;

Bernie på två delat tränsbett för han är under inridning och inte stort behov av att byta bett på honom ännu.



Skrutten; Tredelat tränsbett med fasta ringar. För de ligger bra i munnen och han stor trivs med de :)



Nelly; Tvådelat pelhambett, för hon älskar de bettet och jobbar bäst på de nu när hon är pensionär.

2011-04-04 @ 19:19:42
URL: http://ridtravartjejen.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Hej,

Jag rider på tredelat eggbett och vanligt tredelat. Eggbetten tycker min häst bäst om då det ligger stabilare och inte nyper i mungipan.

Har provat att rida på rakt eggbett men det fungerade inte alls bra. Min häst har valt det tredelade eggbettet så därför rider jag på det! :)

2011-04-04 @ 19:41:57
URL: http://barefootangel.blogg.se/
Postat av: Erika

Tredelat eggbett, går dom två på som jag har. :)

Och anledningen är att dom är mjuka och fina i munnen.

Och behöver inte gå på något skarpt bett, då den som rids ska man rida med mjuk händer och mera säte.



Den yngre är inte inriden, men går också på tredelat eggbett.

Och är mjuk och fin i munnen.

Och trivs bra på de, och de är ett av dom mildaste betten.

Tycker inte man ska betsla upp om de absolut inte behövs.



2011-04-04 @ 19:49:27
URL: http://eriikapettersson.blogg.se/
Postat av: Elenor

2011-04-04 @ 19:57:20
URL: http://iamunrewal.blogg.se/
Postat av: Sofia Camming - RACEHORSES

Linus: Tredelat som går att snurra på (för att han går bäst på det, han vill gärna ha något att göra så det är bra sysselsättning för honom att snurra på den där lilla delen i mitten)

Bonny: Tredelat (under inridning så det känns onödigt att sätta in ett skarpt bett på henne. Hon fungerar bra på det tredelade och verkar vara helt nöjd över bettet)

Blaze: Tvådelat (hon kan bli aningen stark så det funkar inte att rida med tredelat på henne så vi valde ett tvådelat, men det är ganska tjockt så det är ju inte precis skarpt. Men nu den senaste tiden har vi tränat mycket lydnadsövningar så hon har blivit mycket mer uppmärksam så det tvådelade bettet fungerar utmärkt, det är bara ibland hon blir lite för stark)

Jonna: Tvådelat (stark liten shettis. För det mesta körs hon bara, både med vagn och utan, och trots att hon är liten kan hon bli riktigt stark så det tvådelade fungerar utmärkt, hon verkar trivas)

2011-04-04 @ 19:57:31
URL: http://sofiacamming.blogg.se/
Postat av: Amanda Holmén

På min 10-åriga D-ponny har jag ett vanligt tredelat bett eftersom han trivs med det och jag känner att det är onödigt att hålla på att byta och prova nya när han går så otroligt bra på det tredelade.

På min 7-åriga D-ponny har jag ett rakt gummibett med lösa ringar, vi har haft stora problem att hitta ett bett som passar på honom men på detta går han fint och rycker inte med huvudet utan lyssnar och gillar det.

2011-04-04 @ 20:02:36
URL: http://ammieh.blogg.se/
Postat av: Malin

Penny: Rids mest på ett blankt kandar med en ridkapson (akademiskt) Jag anser att kandaret är det snällaste bettet man kan ha på sin häst,det lägger sig framåt i munnen än tex ett tränsbett som ligger an på tänderna. Penny trivs jätte bra på den här bett kombinationen! När man har kapson så har man lite mer stöd i den tygeln vilket gör att man rider både på bett och bettlöst. Dock får man ju inte tävla dressyr på den här bettkombinationen så har beställt ett baby pelham som jag ska ha när jag hoppar/rider terräng. Penny går på ett tredelat bett i dressyren pga man måste..

Molly: Rids mest på ett tredelat,skulle man sätta på henne ett kandar som inverkar på nacken mycket skulle hon ramla omkull. Hon går med böjd nacke normalt (finns urgamla gener bakåt) så ett kandar på henne skulle inte funka. Tränsbett trivs hon jätte bra på,ibland blir hon stark/het och då använder jag ett jaktkandar som har mindre skänklar än ett vanligt kandar!

2011-04-04 @ 20:06:53
URL: http://mullesdrommar.blogg.se/
Postat av: Elenor

Jag strävar efter att rida med så milt bett som möjligt. Min häst är smått kräsen när det gäller bett så hon vill helst ha smala bett.

Rider med ett tredelat bridong: väldigt snällt bett och eftersom det är smalt så tar det inte så stor plats i munnen.

Tvådelat fullcheek: lite skarpare än det tredelade eftersom det vinklas upp i gommen men hästen gillar det iaf. Mitt är ganska gammalt och är inte gjort i rostfritt utan det är rostigt. Men hästar brukar tycka om den smaken. Även detta bett är ganska smalt och tar liten plats i munnen.

Novabett: är väl det snällaste bettet som man kan ha i en hästs mun iom att det inte är hårt.

Sidepull: Jag vill variera mellan bett och bettlöst, för att spara på munnen, och detta gillade min häst bäst.

2011-04-04 @ 20:11:00
URL: http://iamunreal.blogg.se/
Postat av: margaretaemelie

Jag rider med tredelat bett och har nog aldrig ridit med något annat (inte vad jag kan minnas i alla fall) jag tycker det är ett "måste" bett, de vanliga hästarna har oftast ett sådant och det är inte för skarpt och man kan ta tag utan att känna sig elak som hästen då det inte är inte hårt för hästen själv. Man ser ju ständigt hopphästar med skarpare bett och det är oftast för att dem är för starka och bångstyriga, och jag har även hört att det finns bett som motverkar att hästen bockar (vilket min ponny gör) men det tror jag knappast :) hackamore bett används ofta om hästen har problem med munnen etc! men hade jag kunnat rida med hackamore hemma på banan hade jag gjort det så mycket jag kunnat ;) det känns snällast mot hästen även fast dom kanske hade kunnat se lite snyggare ut och inte så pluffsiga så hade nog fler ridit med ett sådant!

hoppas du har haft en bra dag.

kram

2011-04-04 @ 20:12:31
URL: http://emeeliee.devote.se
Postat av: felicia & ridtravaren Stardom

Jag rider med rakt pelham, anatomiskt myler bett och vanligt 3-tränsbett.

Det 3-delade använder jag inte så ofta, mest bara när jag skrittar ut och inte ska "ta" i munnen på honom. Han är inte så förtjust i delade bett som låter mycket i munnen, då tuggar han och slår ihop käken och har sig. Använder de bara för att han så småningom ska vänja sig ifall jag tex ska ut och tävla.

Det anatomiska använder jag för att variera med pelhambettet. Det är också ledat, men med "spärrar" som gör det mer "rakt" typ... Man kan alltså inte vika de lika mycket som tränsbetten. Detta använder jag också mest när jag rider lugna uteritter.



Pelhambettet använder jag mest, för att han gillar de och inte blir lika bråkig. Han trivs bättre med raka bett. Målet är att så småningom rida med vanligt rakt bett, men just nu funkar inte de. Han är stark, men samtidigt känslig, så med pelham behöver jag inte ta hårt i honom. Tycker det är bättre än att slita och dra.



Jag använder alltså pelham när jag "jobbar" med honom, då sköter han sig bättre än med dom andra betten. Men målet är som sagt att rida på ett så milt bett som möjligt. =)

2011-04-04 @ 20:23:11
URL: http://lifeofstardom.blogg.se/
Postat av: Johanna

Jag rider min häst på tvådelat, då hon trivs bäst med det!

2011-04-04 @ 20:39:21
URL: http://emmielo.blogg.se/
Postat av: Amanda

Varierar mellan ett rakt och ett tvådelat bett, just för att min ponny går bäst på dem :)

2011-04-04 @ 21:08:26
URL: http://agoldenfantasy.blogg.se/
Postat av: sara

jag rider min tävlingshäst på pelham när jag hoppar för att ha lite skarpare så han lyssnar men rider dressyr på tredelat.



På min andra häst rider jag endast på tvådelat bett .

2011-04-04 @ 21:16:28
URL: http://corpland.blogg.se/
Postat av: Jossan

Jag varierar mellan tredelat bridongbett, jaktkandar, ponnyhack, stångbett.



Det bett som jag oftast använder mig av är det tredelade bidonget. Att jag just har valt bridong är att min häst trivs bäst med ett smalt bett i sin mun. Så lite i mungipan som möjligt.



Jaktkandaret använder jag som ett alternativbett, och hon trivs bra med stångbett med.



Jag upplever att hon är som mest mottaglig för mina hjälper om jag varierar mellan betten. Därför varierar jag i princip till vartenda ridpass normalt. Just nu är hon dock högdräktig och skrittas bara ngn gång i veckan, då på det tredelade och ponnyhacket, dock upplever jag att ponnyhacket är det bett som hon tycker minst om, även om hon har vant sig lite smått vid det nu. Således använder jag det endast vid uteritter i skritt och möjligtvis lite trav..



2011-04-04 @ 21:17:29
URL: http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se
Postat av: Elin

Hej!

jag rider på ett två delat "muff bett"

med fasta ringar , som min ponny gillar otroligt mycket och går jätte bra på det!



Jag är väldigt negativ just till starka bett , och muf bett är ju väldigt svagt! Men jag hatar när folk sätter på jätte starka bett och sitter och rycker och sliter i hästens mun. Visst , men kanske behöver starka bett på olika hästar , men isf ska man rida med dom rätt.



Vi ska även köpa ett 3 delat järn bett med fasta ringar och platta i mitten! Vi testade det av min tränare och det gick han jätte bra med , man behövde göra en liten förhållning så stannade han nästan , så det var han jätte lydig med , då min ponny ör väldigt pigg och het!



kram

2011-04-04 @ 21:19:58
URL: http://teampf.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag svarar endast för mig själv nu och inte för Nathalie, då hon får göra ett eget inlägg om hon tycker sig vela det.



Jag varierar mellan ca 2 bett varje vecka, då man helst ska variera mellan tre i veckan för att minimera risken för munskador som trycksår osv. Rakt bett är milt och ett bra bett för dig som har en lydig häst, tredelat har jag och tränar/tävlar i för att man ej får tävla på rakt bett, och för att det har bäst placering i hästens mun samt gör att hästen lätt kan följa din hand utan att det blir för hård hjälp. Testat hackamore, men tycker att det blir ett alldeles för starkt tryck på nosryggen och vill ej ta den chansen.

2011-04-04 @ 21:25:28
URL: http://unghastberidarna.blogg.se/
Postat av: Vendela

Rider min på hackamore och tvådelat. Tycker de är jättebra eftersom målet och det man alltid ska sträva efter är att rida på så snällt bett som möjligt. Innan man tryckr in något i sin hästs mun måste man ju tänka 'skulle jag själv vilja ha det här i min mun?' :)

2011-04-04 @ 21:29:25
URL: http://meraridning.blogg.se/
Postat av: Madde

Rider på vanligt tvådelat tränsbett varvat med odelat rakt bett :P Båda med lösa ringar :) (ska prova lite olika bett nu framöver, så har en ganska liten bettgarderob om man säger så :P)



Rider på dom betten för att Rico funkar bra med dom och dom är ett av dom "snällare" betten, även om det är olika för olika hästar vilket som passar bäst då :P Men han funkar jättebra på ett ganska tjockt tvådelat från hööks :P :) Och även det raka, men han gillar det delade bättre ;)



Vi började med 2-delat för att det var ett enkelt bett att börja med, eftersom vi inte haft han så länge, och vill ju börja så basic som möjligt :P ;) Det raka började vi använda när vi började lära honom western, för att vår westerninstruktör sa att rakt bett var bra att testa när man red western :P Fast nu rider vi också ut med det :O Men vi varierar så gott vi kan :P tex dressyr och hoppning - 2delat, och western och uteritt - rakt



:D ha det bra :D

2011-04-04 @ 21:38:46
URL: http://ricos.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag rider med hackamore, 3-delat och vanligt 2-delat. Jag tror variation är viktigt. Försöker rida så mycket som möjligt på hackamore. Har alltid 3-delat vid hoppning då jag tycker detta fungerar bäst då.

2011-04-04 @ 21:52:38
URL: http://kyro.blogg.se/
Postat av: Isabella

Jag ride rpå ett vanligt tredelat med lösa ringar, då han accepterar det väldigt bra, och det är ett milt bett som passar bra med tanke på att han är 5 år.



2011-04-04 @ 22:04:10
URL: http://www.isabellahedman.devote.se
Postat av: josefine - var med och tävla om en mountain-horse fleecejacka!

På det som min häst själv väljer. Och för tillfället väljer hon rakt och tvådelat, båda med fasta ringar. :-)

2011-04-05 @ 07:44:35
URL: http://minfux.blogg.se/
Postat av: Camilla

Rider på ett tredelat kopparbett. Har nästan alltid ridit på tredelat ch tycker att det passar mig och min häst bäst.

2011-04-05 @ 09:19:06
URL: http://camfra.blogg.se/
Postat av: Sanna

Jag varierar mellan tredelat bett med fasta ringar, rakt bett med fasta ringar och Novabett.

2011-04-05 @ 22:15:41
URL: http://sannasant.blogg.se/
Postat av: sofia och isabelle

Rider på tredelat eller stång på alla hästar, även om alla är mkt starka är det helt enkelt det som dom är nöjda med! ;)

2011-04-06 @ 21:10:01
URL: http://sundsryttare.blogg.se/
Postat av: julia

Ett vanligt 3 delat med fasta ringar för det är snällt men jag har ett tunt och då blir det lite starkare. Tycker inte man ska använda starka bett om det verkligen inte behövs. Vanessa är stark och svår i munnen men eftersom att det funkar med detta bettet så kör jag på det.

2011-04-07 @ 16:52:28
URL: http://Juliablomvanessa.blogspot.com
Postat av: Fia

Jag rider alltid på bettlöst ute när vi bara ska ha kul i skogen. Antingen hackamore eller en hemmagjord ridgrimma. Både jag och hästen tycker om att slippa bettet när vi rider ut men bettlöst är lite oprecist för att det ska funka helt bra för oss i dressyren.



I dressyren har jag testat olika bett. Ett stångbett med tungfrihet som han inte gillade speciellt mycket. Gapade och höll på. Sedan ett tredelat smalt bridongbett som han tyckte var helt okej men det klickade liksom inte. Sen fick jag låna ett tvådelat fullcheek och det sa klick! Både jag och hästen älskar det så det använder vi både till dressyr och hoppning.



Det om att tvådelat ska sticka upp i gommen är till stor del ett rykte. Alla säger så för att alla andra säger så men ingen verkar ha kollat upp om det verkligen är så.. Jag har gjort en del (väldigt amatörmässiga) undersökningar och kommit fram till att det inte riktigt stämmer. För det första så kan det inte vika sig speciellt mycket om bettet är lagom långt och för det andra så vinklas ett vanligt tvådelat bett nedåt vilket betyder att om det skulle vika sig så skulle det peka snett nedåt och inte rakt upp i gommen.



Så just nu rider jag med hackamore, ridgrimma/sidepull och tvådelat fullcheek

2011-04-07 @ 21:09:00
URL: http://melfis.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: