Redigering av bilder.

Asslatjejerna / 07 September, 2011 - 15:47 /

Hur mycket brukar ni redigera era bilder?

Det är allt ifrån alla, men väldigt många redigerar sönder bilderna. Och då menar jag verkligen det. Tar bort föremål, bakgrund, ändrar färg på bakgrunden och till och med redigerar färgen på hästen för att det ska se proffsigare ut på bild. Frågan är då varför. Man vill ju ändå ge ett så naturligt intryck som möjligt med sin häst.

Jag tycker man borde behålla originalfärgen. Man ska kunna känna igen hästen från bild till verklighet. Hästen ska varken vara mörkare eller ljusare eller ha längre man respektiv kortare. Men vart går gränserna? Jag tycker det är helt okej att ta bort trådar etc, för att hästen/föremålet ska synas. Men jag gör det själv inte speciellt ofta, dels för att jag inte hinner sitta och pyssla med sådant och dels för att redigering på snabb tid lämnar nästan alltid spår efter sig.

Jag gör undantag om det är en väldigt fin bild med en tråd rakt igenom som förstör. Då kan jag lägga tid på att ta bort den. Eller om det är en väldigt väldigt matt och halvsuddig bild så gör jag en "automatisk justering" som bara ändrar sådant liite granna. Men nästan alltid håller jag mig till originalbilden.

Det jag ville ha sagt är att det är totalt onödigt att lägga tid på att pyssla med hästens färger, öron, man etc. Oftast ser man även när någon redigerat ljuset. Dessutom om man visar en originalbild reagerar oftast alla med "Ush vad matt han har blivit i färgen?!". Har jag rätt eller fel?! Tyck till!



Tråd borttagen





Så här mycket redigerar faktiskt folk bilderna. Visst blir det en hel annan färg man sätter sig ni på?

Postat av: michaela

sv: hmmm njaee är bara förkyld :P

2011-09-07 @ 16:10:17
URL: http://mickanmagnusson.blogg.se/
Postat av: Tilda

Guuud vilken sööt blogg! :) Allt bra? :)

2011-09-07 @ 17:12:50
URL: http://tookiit.blogg.se/
Postat av: Kaisa!<3

Sööta hästar!<3

2011-09-07 @ 17:16:45
URL: http://justiknow.blogg.se/
Postat av: Caroline

Gör inget med mina bilder eftersom jag inte kan redigera bilder.



2011-09-07 @ 20:08:05
URL: http://ridemyhorse.blogg.se/
Postat av: Emma

Kunde inte låta bli att kommentera detta. Du är inne helt på rätt spår. Men det beror helt på vad man vill med sin bild. Man kan ge bilden ett extra lyft med lite extra kontrast och ändra färgbalansen lite för att få bilden att se "attraktiv" ut. Sen är det inte alltid så att kameran ger rätt inställning heller, beroede på ljuset. Utomhus är det alltid lättare än det kan vara inomhus. Bilderna blir lätt gråa ute så tveka inte med kontrasten ;)

2011-09-11 @ 18:33:56
Postat av: carolina

svar till Emma:



Men jo precis. Det är det jag brukar "automatikändra" lite, men jag tycker inte om när färgen ändras. Dock är det ju helt okej ifall ljuset gett bilden ett taskigt intryck, för då kan man ju ändra så den blir lite mer verklge om man säger så, precis som du sa =)

2011-09-11 @ 19:09:40
URL: http://asslatjejerna.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: