Mycket ridning en fredagmorgon

Asslatjejerna / 08 Juni, 2013 - 12:44 /

Eftersom jag missade att skriva om gårdagens ridning gör jag det nu.
 
Hästarna fick komma in och äta frukost och då tog jag itu med dom en och en. Började gjorde jag med Flemmah. Eftersom hon inte gått på någon vecka så var det bara tänkt ett kort pass med genomgång av grunderna. Men vi höll på rätt länge och tragglade med galoppen som hon inte riktigt ville släppa till. Vad jag enkelt ville var ett varv på volten men Flemmah var lite kinkig. Bet tag i bettet och drog sig mot utgången eller saktade av och typ "Näää"... När vi fick till ett fint varv byte jag volt och gjorde samma sak i andra varvet. Då gick det fint. Hon var förövrigt fin att rida, lite ostadig i formen men med tanke på att hon vilat ett litet tag kan jag ju inte begära så mycket.
 
Sedan var det Hyenans tur och även det blev ett pass på banan. Hyenan har väldigt dålig balans i sig själv så det gäller verkligen att i tid hinna fånga upp på yttertygeln och rida jämnt och stadigt hela tiden. För att han inte skulle flyta iväg jobbade vi mycket volter och serpentiner just för att man kan jobba med sådant där. Vi galopperade en hel del och gjorde enkla byten på serpentinbågarna. Det gick helt okej. Hade gärna velat ha honom lite kvickare men tyckte överlag han skötte sig bra. Han har blivit lite svag i den korta galoppen så han behöver komma igång ridas lite oftare. 
 
Minna red jag efter det och vi började på banan, även hon har stått någon vecka på grund av tappsko. Hon var väldigt avslappnad men något ofokuserad. För att få bort det sysselsatte jag henne hela tiden och det hjälpte. Tyvärr gjorde det så himla ont i fingrarna så jag fortsatte passet utomhus. Hon fick galoppera i skogen helt kravlöst och hon var en klippa. Seriöst, snällare häst att rida ut på är svårt att hitta!
 
Villgott fick gå sist och även han ut på vägarna. Började och avslutade med mycket klättring och galopperade lite på grusvägen emellanåt. Höll på i lite över halvtimman bara. Men klättring ofta i små mängder känns bäst :)
 
 
Embla som så gärna ville att jag skulle ta henne med. Fy, vantar i fortsättningen säger jag bara!
 
Postat av: Emma h

hon är så söt embla <3

2013-06-08 @ 12:53:25
Postat av: ella&malin - foto och vardag

sv: samma här! :)

2013-06-08 @ 13:03:43
URL: http://twohappy.blogg.se/
Postat av: Evelinn Bladström

Vill du bli Månadens hästblogg och nå ut till ännu flera hästintresserade ungdommar genom DIN blogg?

Var med och tävla om att bli månadens hästblogg hos www.evelinnbladstrom.blogg.se
Du har chans att vinna en beskrivning om din blogg samt så får din blogg ännu flera läsare!
För att delta så kommentera detta inlägg:
http://evelinnbladstrom.blogg.se/2013/june/manadens-hastblogg.html#comment

Förlåt om du inte vill ha såna här kommentarer, men jag såg ingenstans att du inte ville ha det i din blogg.

Ha en fortsatt grym dag och rid väl! :D
M.v.h. Evelinn Bladström

2013-06-08 @ 14:48:04
URL: http://evelinnbladstrom.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: