Hästar dör i magsjuka

Asslatjejerna / 24 November, 2011 - 10:55 /


Jag brukar kolla på Mix megapol på morgonen när jag käkar frukost och i morse hajade jag till när de i nyheterna berättade om att ovanligt många hästar blivit magsjuka och dött under hösten....

Googlade lite och HÄR hittade jag följande

– Vi har haft sånt extremt väder i år, vi brukar ha minusgrader och snö men nu har det varit fuktigt och rått praktiskt taget hela hösten, säger Anna Semrén, veterinär i Råneå i Norrbotten.

– Det är inte bra för fodret.

Vad händer med fodret då?

– Torrhö kan börja mögla och det är inte bra för tarmfloran.

Under hösten har ovanligt många hästar insjuknat och dött. Statens veterinärmedicinska anstalt har inte hört talas om problemet, men säger att de redan i september varnade för att regn kunde öka risken för mögelgifter i spannmål.

Susanne Ring förlorade sin häst Järvur under hösten.

– Han blev dålig helt enkelt så ringer jag till veterinären och hon går med honom på gården. De konstaterar att han har kolik och han får medicin. Men han blev bara sämre och sämre så veterinären får komma tillbaka. Då visar det sig att han har fått tarmvred och då finns det inte så mycket man kan göra.

Han måste ha haft fruktansvärt ont?

– Ja man såg verkligen att han blev sämre och hade jätteont. Det var hemskt att se.


Urs och FY!!! hoppas verkligen man slipper vara med om nåt sånt:/





Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: