Din säkerhet

Asslatjejerna / 15 Augusti, 2012 - 22:07 /

Nu tänkte jag ta upp ämnet säkerhetsutrustning vid ridning, eller iallafall säkerhetsväst. Hjälm rider jag alltid med, men väst kan jag faktiskt skippa ibland. Rider jag en ny häst rider jag alltid med säkerhetsväst, även när jag ska hoppa och ibland när jag rider ut. Men rider jag en häst jag känner inne på banan så brukar jag inte ha det. Tycker dels det är jobbigt och klumpigt, för även om västen är den smidigaste ute på marknaden så känner man faktiskt att man har den på sig. Ibland är det skönt att rida utan för att känna att kroppen är lite fri och rörligare. 
 
Jag vet också hur folk tjatar om att man är dum i huvudet eller att man får skylla sig själv om man vägrar ha på sig en såpass billig sak som väst, som faktiskt kan rädda ditt liv. Och jag håller med. Det var ditt egna val att inte bära väst.
 
Nu kanske det låter som jag tycker väst är något dåligt som jag inte har, men det är inte så jag tycker, jag vet bara inte riktigt hur jag ska formulera mig. Väst ÄR viktigt, det kan dämpa ett fall enormt, men det kan också kanske vara anledningen till ATT man ramlar av. Man kanske blev för stel. När ska dom uppfinna säkerhetsutrustning som faktiskt inte kan göra stor skada? Jag har hört folk som slått i nacken tack vare sin väst, och enligt läkare skulle fått mycket mindre skada om h*n inte användit den. 
 
Så väst kan ju faktiskt göra både nytta och onytta. Men vi tar det säkra före det osäkra och använder väst iallafall. Jag med. Jag tror på att väst skyddar mig, men jag använder den bara när jag tycker att jag behöver skydd. Jag vet att hästar kan bli rädda bara sådär, men rider jag utan väst gör jag det för att jag vet hur hästen reagerar och vilket rörelsemönster den har. 
 
Så för all del. Bär väst. Det gjorde jag inte alls mycket förr. Men gör det över 70% av min ridning nu :)
 
Postat av: Susanna

Jag bär nästan alltid väst, till 99% eller så. Skadat mig för livet trots att jag red med både hjälm och väst men vet inte hur bra jag klarat mig annars, eller om västen gjorde det värre då det är nacken som blivit skadad. Något jag aldrig får veta men känns bra att rida med väst och tänker sällan på den så därför känns det självklart att rida med.

Svar: Det är bra det. Även att man lär sig efter att det har hänt olyckor. Då tänker man ju iaf till :)
a s s l a t j e j e r n a

2012-08-15 @ 22:23:54
Postat av: Lisa

rider själv nästan aldrig med väst, bara på skolan, men då är det obligatoriskt vid hoppning och uteritt :)

2012-08-15 @ 22:51:30
URL: http://aaasil.blogg.se
Postat av: T U S S I E & L O N D O N

Väldigt bra skrivet! Dock rider jag bara med väst om jag hoppar eller rider ut, höhö.. (;

Men sedan är det ju också så, att om hästen skulle trampa på en efter ett fall så är säkerhetsvästen riktigt viktig! När jag var på ridläger det här året så vägrade en häst, ryttaren trillade av över hindret, hästen hoppar över hindret och landar rakt på ryttarens bröstkorg, och där kunde hon ha dött om hon inte hade haft säkerhetsväst, och hon hade tur att bara en lunga punkterades då det kunde gått mycket värre. Men jag kunde inte sagt det bättre själv!

kram på dig (:

2012-08-16 @ 15:03:41
URL: http://londonryttaren.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: