Ponnysannings spödebatt

Asslatjejerna / 29 December, 2012 - 08:00 /

Ni har väl inte missat att läsa alla 150 kommentarer på ponnysannings inlägg om användning av spön? Jag är inne där nu och det finns otroligt delade åsikter och tankar kring detta. Några håller jag helt med på medans många andra har löjliga resonemang.
 
När vi rider har vi nästan alltid spö, oavsett häst. Undantaget är om hästen i sig är väldigt känslig och helt enkelt inte klarar av att det finns där, några sådana hästar har vi allt haft genom tiderna. 
 
Vi använder aldrig spöt som en bestraffning utan för att korrigera. Det kan vara att hästen inte förstår eller inte kan och därför ser jag pisken mer som ett hjälmedel som man visar och vägleder med istället för att slå. Jag tycker hästen mår sämre av att ryttaren bankar i sidorna än att få ett dutt med spöt som visar att den ska tänka framåt.
 
Varför använder ni spö?
 
 
Här ser ni en tävlingsfilm varav jag ger en minimal tillsägelse i slutet för ett stopp. Att hon var osäker och nervös på de andra hoppen var inget jag bestraffade. Det skulle bara orsaka ännu nervigare ponny och det var inget direkt fel hon gjorde. Även om det inte var ett tufft stopp så visade jag att det inte var okej att göra så. Sedan styrde vi bara på hindret igen
 
Postat av: Susanna

Då jag rider ut vill jag helst ha spö, räddade nog livet på både mig och en häst då jag fick slå hästen ned i diket för en lastbil som ej hann bromsa, låter hemskt men det var verkligen tur jag hade spöet.

2012-12-29 @ 17:49:12


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: