Det här med nosgrimmor.

Asslatjejerna / 12 Januari, 2012 - 11:00 /

Jag har ju ingen kunskap som helst om nosgrimmor. Jag vet i princip bara eller tycker att accen, engelsk, remont eller pullarnosgrimman är de som används flitigast och som funkar bäst på de hästar på stall Assla. Av de fyra är det pullarnosgrimman som Assla-hästarna verkar trivas bäst med.

Men nosgrimman är ju en viktig del eftersom det kan vara en orsak att hästen beter sig annorlunda vid ridning. Exempelvis bytte vi träns på en ponny en gång. Samma bett och det, men hon blev väldigt annorlunda och flängig i munnen. Trots att nosgrimman var löst knäppt så tyckte hon inte alls om den (som i det här fallet var aachen) och vi bytte tillbaka. Då blev hon nöjd.
Så var påläst inom utrustning och sådant! Varje gång jag kommer på något som är väldigt bra att veta kollar jag upp det ämnet så jag får mer kunskap. :)
Postat av: kim

Remont är bra på unghästar som biter på bettet. Den trycker inte på på kinderna och gör så att de kan bita sig och få onte. :)

2012-01-13 @ 13:19:54
URL: http://justkim.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: