Se blåsten som en träningsmöjlighet

Asslatjejerna / 20 April, 2013 - 12:00 /

Det blåsiga vädret är ju tyvärr inte det mysigaste vädret att rida ut i, MEN jag tycker verkligen att man ska utnyttja det. De allra flesta hästar är liite mer på tårna i sånt väder och kan tycka vissa grejer är mer skrämmande än vanligt, då tycker jag det är dags att ta tillfälle i akt och träna på tittigheten.
 
Oavsett om vi rider unghäst, problemhäst eller en av våra äldre tävlingshästar så ser vi alltid blåsten som en möjlighet till träning. Det är ofta mycket saker som rör sig och ljudet är annorlunda, en annan miljö helt enkelt, vilket gör att hästarna oftast brukar reagera genom att bli lite stissiga eller spända. Då är det perfekt tillfälle att träna på hur du ska hantera situationen. Vad gör jag som ryttare när hästen kastar sig ifrån en blåsande plastbit? Hur påverkar min inverkan hästen? 
 
Man kan ha med det till så mycket. Tänk på hoppbanan när din häst kastar dig, repetera då samma process som du gjort på hemmaplan så kommer den garanterat att lyssna likadant.
 
Jag skrev detta för att många verkligen undviker blåsten. Jag förstår dock att det kan vara lyxigt att gå in i ridhuset och trimma då. Men säger bara, försök att inte göra det varje gång då det är en otrolig träningsmöjlighet!
 
Postat av: amanda

Haha Brownie är lika tittig i alla väder! Dock så tycker jag att det beror lite på hästen jag rider om jag vill se det för träning. En väldigt tittig och rädd häst skulle jag inte rida ut i skogen när det blåser för man vill ju ändå inte skada sig i onödan ;)

2013-04-20 @ 12:19:19
URL: http://amandahed.blogg.se
Postat av: Maja Sundqvist

Super fin blogg! Allt bra? :D Kram!

2013-04-20 @ 17:52:42
URL: http://majasundqvist.blogg.se/
Postat av: A G N E S

sv: haha okej..roligt? svarar på kommentarer och läser olika bloggar hah. haft en bra dag? kram <3

2013-04-20 @ 18:07:15
URL: http://agneshagelberg.blogg.se
Postat av: Caroline

Eftersom jag inte har varken ridbana eller ridhus har jag inget val än att rida i vilket väder det än är ute.

2013-04-20 @ 19:42:26
URL: http://ridemyhorse.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: