Vem ska rida in din unghäst?

Asslatjejerna / 22 Augusti, 2013 - 11:00 /

Väldigt ofta reagerar jag på hur många som förstört sin häst redan vid ung ålder, menar då att den är kring 3-6 år. Använder benämningen "förstörd" för jag tror att många har ungefär samma uppfattning om vad det innebär.
 
Väldigt ofta ser man fina unghästar och ungponnyer som hoppar klockrena LB-rundor, går ett stadigt LC program eller som är en klippa i skogen MEN när man ser undantagen känns dom så brutala. Hästar som struttar omkring med huvudet rakt ut och de ryttarna som inte får en nämnvärd reaktion när dom sätter (Läs sparkar) hälarna i sidorna på dom. I yttersta fall även sådana hästar som surar till genom att stanna, backa eller göra andra konster. Varför? 
 
Enligt mig gör grunden inte allt, men det gör såå mycket. Grunden har en stor påverkan på det fortsätta arbetet och därför anser jag att man aldrig skall göra arbetet med att rida in en häst själv. Givetvis skall man inte behöva skicka iväg hästen, för någon gång, om detta nu är av intresse, så behöver man ju göra det för första gången. Men att ta hjälp av en kunnig som har sysslat med detta tidigare kommer hjälpa otroligt mycket. En som vet vad den gör för att få fram en trevlig häst. För trots allt så är det ju väldigt lätt att som okunnig ge hästen fel signaler det vill säga korrigera fel eller inte alls.
 
Hur tänker ni kring detta med inridning? 
 
 
Winston tränas inför 3-årstestet
Postat av: Emily Sörensen

Jag håller med dig! Grunden är otroligt viktigt för att man ska kunna arbeta vidare. Tycker absolut man ska ta hjälp av någon mer erfaren/kunnig om man har möjlighet till det :) Bra inlägg! :)

Jag har skrivit ett inlägg om min hästs svaghet, läs gärna och dela med dig av dina erfarenheter! :) Kram

http://moretolove.horseworld.se

2013-08-22 @ 11:59:23
URL: http://moretolove.horseworld.se/
Postat av: Anonym

Ni rider ju själva in era hästar genom att sparka dom i sidorna och dra dom i munnarna? Piskar dom till att gå i form. Piskar en unghäst som aldrig har gått på banan. Ändast i skogen tidigare, då sätter man sig inte upp på den på en liten trång ridbana och PISKAR hästen i form. Skit, dubbelmoral eller vadå? Skriv inte att NI INTE gör det, I know!

Svar: Välkommen att komma till oss och kolla om du på riktigt är intresserad över hur vi jobbar med alla våra hästar :) Rider för samma principer som Sverigers främsta unghästtränare Eamon Hickey, så tvivlar på att metoderna är som du beskrev ovan.
a s s l a t j e j e r n a

2013-08-24 @ 11:05:06


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: