Det finns två sätt att vara stark i benen på

Asslatjejerna / 13 December, 2013 - 09:00 / Vardag

 
Med en bild från google undrar jag hur ni tänker och resonerar kring det här med skav och sår av sporrarna. 
 
Jag anser när man har kommit så långt som att hästen fått grovt skav eller ytliga sår så har man tappat huvudsyftet med sporrens användning. Sporrens uppgift har alltid varit att förfina ryttarens hjälper samt att förstärka ryttarens skänkel. Det skall i sin tur göra hästen ännu känsligare och explosivare för skänkeln. Inte tvärtom.
 
Jag antar att skav och sår uppstår efter en för aggresiv användning av sporren, även klassad som missbrukning. Jag tror inte på det här med att hästens är känslig i pälssättningen och därför blir det lätt skav just där. Den ursäkten verkar alla köra med trots att antalet superkänsliga hästar är få. Då skulle det dessutom vara lika stor risk för skav på andra delar av kroppen. Det visar än en gång bara att skänkeln är allt annat än mild.
 
Sedan kan jag dock köpa att hästarna är olika känsliga för skav av utrustningen, givetvis. Men här är det så himla simpelt som att bara ta ifrån skänkeln från hästen. Då ligger man inte emot och det blir inga skav. När hästen får sår för att ryttaren rider med för skarpa skänklar känns det dock rätt kört. Det finns ingen människa som råkar göra något sådant utan nämnvärd reaktion. Jag skulle inte ens vilja lägga ned tid på att hjälpa en sådan ryttare. Hopplöst fall och noll koll på sin känsla för hästarna!
 
Det finns alltså två sätt att vara stark i benen på. Det första är att kunna bibehålla hästen i en korrekt form med hjälp av stöd från både skänklar, säte och hand. Det andra är att banka på och trycka tills det ger resultat på hästens hud. Vad föredrar ni? 
 
Postat av: Hanna

Sv: Jaha okej, har aldrig hört talas om det innan :)

2013-12-13 @ 10:22:24
URL: http://nattstad.se/hannypandy
Postat av: Carruuu

usch :( verkar som din syn på det är den mest humana.

2013-12-13 @ 10:30:11
URL: http://carruuu.nu/
Postat av: Carruuu

tycker förresten ni kan ta o va med i min julklappstävling :( ;)

2013-12-13 @ 10:30:26
URL: http://carruuu.nu/
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Så himla sant.. Man ska inte använda sporrar om man sitter och bankar såklart :/ <3

2013-12-13 @ 13:12:46
URL: http://neapocalypse.blogg.se/
Postat av: Josefine

Jag håller med om att när det blir sår så har det gått för långt! Men. Hästar kan visst få skav av skänkeln "bara sådär" även om man rider med benen bara hängandes. Min chefs häst är sån, han får skav av skänkeln (rids ej med sporrar) och då menar jag hela vägen från sadeln till klacken. Nu får även denna häst skav av täcken, grimmor, schabrak, träns även tyglarna etc. Allt som ligger mot skaver.
Så hästar kan få skav även vid ridning med enbart vikthjälper. Även om de inte är jättemånga så är de fler än vad man kan tro. :)

2013-12-13 @ 18:23:14
URL: http://dressyrnissen.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: