Godis har blivit vardagsmat

Asslatjejerna / 30 December, 2013 - 17:53 / Vardag

 
Jag ser inte godis till hästen som ett problem. Det är dock hur det används som kan bli både fysiskt och pykiskt ohälsosamt ur din häst synvinkel. Hur och när hästägaren eller eventuell ryttare väljer att ge dom är vad som spelar stor roll. Många har godis i fickan i princip hela tiden och sticker till hästen godsakerna titt som tätt. Vad leder detta till? Dels utvecklar hästen ett behov av att hela tiden få godisbitar från dig och kommer börja tigga i form av att bitas, skrapa med hoven eller vara allmänt respektlös och trotsig. Det är ett beteende som är oönskvärt eftersom att det är väldigt svårt att bryta och något som hästen i längden inte mår bra av.
 
Det är heller inte bra för magen och tarmarnas balans att för ofta få något ätbart utöver det vanliga som hästen är van vid. För att inte tala om tänderna som väldigt lätt tar stryk. Jämför det med att själv ta en chokladbit eller något annat sött med ojämna mellanrum under ett par dygn. Efter den tiden tror jag inte din kropp mår så bra. Ungefär så är det för hästen också även om mängden bör vara något större där. 
 
Jag ser såklart inget fel med att ge hästen en godisbit ibland. Om man tycker att hästen varit extra duktig under ett ridpass eller vill belöna lydighet etc. Det har många olika sätt att göra på. Även jag. Jag äger inte ens hästgodis men brukar låna slickstenen på stallet för att skämma bort hästen. Hur logiskt det än lät så händer inte det speciellt ofta. Med rätt mängd och vid rätt tidpunkt kan man ganska snabbt vända givande av godis till något positivt!
 
 
Postat av: Emma h

Haha vad söt winston är :D

2013-12-30 @ 17:58:01
Postat av: Amanda

Jag ger inte hästen godis så ofta bara sådär utan mer när vi tränar. Jag vill inte ha en häst som tigger eller nafsar vilket det lätt kan bli. Men eftersom jag tränar nh så ger jag godis då som belöning. Ger man godis hela tiden så blir det något de får hela tiden och inte ser det som en belöning :)

2013-12-30 @ 19:41:06
URL: http://amandadudas.blogg.se
Postat av: Karin

Var med och delta i min nyårstävling på bloggen, kanske vinner just du en länkning! :-D
http://isisowner.weride.se/2013/12/30/kommentera-och-far-mojlighet-till-lankning/
Kramar Karin

2013-12-30 @ 22:40:51
URL: http://isisowner.weride.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: