Hur ofta ser ni era hästar sova?

Asslatjejerna / 12 December, 2013 - 09:00 / Vardag

Om man får se sin häst ligga ned och sova eller inte är väldigt olika individer emellan. En del hästar föredrar korta sovpauser stående oftare än att falla in i djupsömn i ett liggande läge under en längre tid. Djupsömnen kallas REM-sömn och brukar bara ske runt en timma i sträck per dygn. Djupsömnen är när de sover liggandes utan något stöd för huvudet och om dom vill göra det eller inte beror på en hel rad olika faktorer. Dels kan hästen känns sig stressad upprepade gånger vilket gör att den inte får någon ro. Den kan också vara stel och tycka att det är för omständigt att lägga sig ned och resa sig upp. En artikeln jag nyligen läst säger också att liggunderlaget spelar stor roll. En undersökning visade att hästar på halmboxar föll i djupsömn i nästan trippel så lång tid som en häst som stod på exempelvis spån eller pellets.
 
Den vanliga stående sömnen är sammanlagd tre-fyra timmar lång och är uppdelad på dygnet. Den sover lätt när den börjar bli trött och har det lugnt runt omkring sig. Hästen har speciella senor den kan låsa vilket gör att dom inte kan falla ihop under när den sover stående. Det gör det även mycket mer lättsamt för hästen som slipper använda så mycket styrka. 
 
Jag läste det här som jag tyckte var väldigt intressant!
 
 

 
Anledningen till att jag kollade upp detta så noga var för att jag var så orolig häromdagen. Jag var ju van vid att Villgott la sig ner relativt ofta och blev väldigt förvånad när jag insåg att det finns så många ponnyer och hästar på stallet som jag inte sett sova i djupsömn. Jag kan nog dock vara lugn. Jag tror att dom helt enkelt väljer att sova den biten på natten!
 
 
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

sv; ja det hoppas jag med... men är orolig att jag har brutit den igen typ haha ah jag vet inte.. :c den har ju läkt, men den har läkt snett så en av kotorna sticker liksom ut och är ivägen ibland när jag t.ex rider, bara sitter på en stol, och jag kan inte göra situps alls sen jag bröt den :/
Min rumpa brukar också domna bort när jag sitter på den hahahaha

2013-12-12 @ 09:30:47
URL: http://neapocalypse.blogg.se/
Postat av: Carruuu

åh så söt!!

2013-12-12 @ 10:55:22
URL: http://carruuu.nu/
Postat av: malin

ååh så söt! :')

2013-12-12 @ 16:54:42
URL: http://malintorstensson.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: