Planering är A och O

Asslatjejerna / 10 December, 2013 - 09:00 / Vardag

Något som är otroligt viktigt när man rider för någonting är att ha uppsatt en plan för vad som ska göras. Just en plan betyder olika för olika ryttare. En del tycker att dom planlagt bra genom att skriva upp vilka tävlingar hästen ska gå på under två månader samt vilka klasser. Den andra delen tycker det är bra planerat om man lite snabbt antecknat vad som kommer hända under veckans pass. Men så finns det en till skara ryttare, som enligt mig är alldeles för få. Vi som ridpass efter ridpass planlägger och ritar upp ett mål för hur dagens pass ska gå till. Vad hästen eller ryttaren behöver för dagen och vilka konsekvenser det ger kommande dagars ridning. Vi som till punkt och pricka kan säga varför man jobbat skänkelvikningar i 15 min eller hoppat en studserie bara ett fåtal gånger.
 
Varför är inte fler mer pedantiska med att ha ett mål och en plan för hur man ska rida... Hur nyttigt är det att komma till stallet en lördagseftermiddag, borsta hästen lite tafatt, för att sedan hoppa upp och under framskrittningen försöka hinna tänka ut nästa move? Jag ser liksom inte meningen med det och tror inte heller att ett oplanerat ridpass medför speciellt roliga eller bra resultat. Ett väldigt bra exempel som en av världens främsta tränare förespråkat till oss är "Om du inte kollar vart du ska, hur ska då hästen veta vägen?". Det säger också sig självt när det gäller planeringen tycker jag. För om inte du vet vad du vill få ut av ditt ridpass, hur kan du då ha så höga förväntningar på att hästen du sitter på ska göra det du vill? 
 
Nu menar inte jag på att man skriver ett skriftligt kontrakt på vad som ska göras, utan jag tycker att planering är super i en lagom mängd. För samtidigt som man måste ha koll så är det otroligt viktigt att vara flexibel och därmed kunna ändra sina planer utefter hästens dagsform.
 
Är ni en planerare? Helt ärliga måste ni vara nu 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: