Stenhård träning

Asslatjejerna / 30 December, 2013 - 16:44 / Vardag

Vilken underbar start jag har haft på min dag. Trots att allting tog flera timmar längre än vad jag räknat med. Vi var i stallet redan vid tio och jag var inte hemma försän vid tre. Låång stalldag, men inte mig emot!
 
Jag började rida Embla och vi red ut och konditionstränade. Vi började att värma upp med mycket övergångar. Dels för att hon blir snabbare mjuk i kroppen men också för att kolla att både gas och broms fungerade som dom skulle. Hon tenderar ju till att bli lite stark ibland och idag var inget undantag. Däremot försvann problemet väldigt snabbt. Efter ett par övergångar lyssnade hon på minsta förhållningar och gjorde ordentliga igångsättningar på bakbenen.
 
När vi galopperat i ett lugnt uppvärmningstempo hittade vi en jättemysig liten slinga med träd som vält omkull som man kunde hoppa över. Embla lyssnade på minsta vink och tyckte det var jätteroligt. Efter det rullade vi på i ett lite högre tempo innan jag lät henne hitta ett läge som hon själv tyckte passade bra. Konstigt nog valde hon en väldigt lugn galopp trots att det är där hon är väldigt svag och inte orkar hålla igång. Idag gick det dock hur bra som helst. Snacka om att ha jobbat på bra!
 
 
Dunört fick gå ett dressyrpass i ridhuset eftersom det var ett bra tag sedan vi gjorde något sådant. Och det märktes! Hon var väldigt pigg och stark och la hela tiden i en högre växel än nödvändigt. Det var en riktigt tuff start både psykiskt och fysiskt. Medan jag satt där och längtade efter Petra () började Dunört långsamt lugna ner sig och jag kunde börja rida på riktigt. Efter en skrittpaus där vi tagit oss samman gick det minsann att göra tempoväxlingar i alla gångarter, runda små volter i galopp med perfekt samling och på köpet hade jag en ordentligt lösgjord och svettig häst. Snacka om härlig känsla att avsluta på! 
 
Problemet idag tror jag var att jag krävde en alldeles perfekt häst från start. Jag måste låta henne bli varm i kroppen och få komma igång innan jag kan hitta den där känslan som gör att man vill rida i tre timmar till!
 
Postat av: Mathilda ♥

Så söta! :)

2013-12-30 @ 17:24:06
URL: http://grahnforever.blogg.se
Postat av: Emme

Riktigt fina bilder, älskar den sista!

SV: Tyckte jag med! :)

2013-12-30 @ 19:23:03
URL: http://emmesphotos.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: