Stilbedömning eller inte?

Asslatjejerna / 05 December, 2013 - 18:28 / Vardag

Debatten har pågått ända sen SM, många bloggar tar upp ämnet och facebook grupper har skapats. Därför kan inte jag sitta tysta utan även ge min syn på saken 
 
 
Det som många tvistar om är huruvida stilbedömning ska vara den avgörande faktorn i SM i ponnyhoppning för B ponny. För er som inte har koll på hur SM går till så kan jag förklara lite snabbt såhär.
Om du har en B ponny och vill rida SM måste du ha minst två felfria MSV B rundor på nationell nivå dvs 1m.
Har du det kan du anmäla dig till SM.
 
SM finalerna går i tre omgångar där de första två bedöms med silbedömning, de 20 bästa ekipagen går sedan vidare till SM final och startar i omvänd ordning dvs de ryttare med högst stilpoäng och minst antal fel startar sist.
 
Det räcker alltså inte att ha en ponny som är snabb och hoppar felfritt utan du måste också rida snyggt och på ett för hästen skonsamt sätt.
 
Det är just det detta många SM ryttare och deras anhöriga protesterar emot då de tycker att SM ska avgöras på tid och inte på stil.
 
Vad tycker då jag om detta?
 
Jag personligen är och har alltid varit FÖR stilbedömning och tycker att det borde vara fler stilbedömningstävlingar även på lok/reg nivå. Jag funderat dock fram och tillbaka om vad jag egentligen tycker om just det här fallet och det är inte helt lätt.
 
Jag förstår de ekipage som vinner många många tävlingar och meetingpriser under året men som sedan på SM får dåliga stilpoäng och kanske inte ens kommer bland de 10 bästa, men jag tycker samtidigt att det är minst lika viktigt att man inte bara rider snabbt utan också på ett stilfullt sätt. Jag hittade det här förslaget som jag tycker var mycket läsvärt och inte alls en dum ide 
 

Länge sen man red B ponny haha...
 
Postat av: Popkungen

Fin blogg!

2013-12-05 @ 19:00:21
URL: http://www.popkungen.blogg.se
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Jag tycker det är viktigast att man tänker på hästens hälsa och därför förespråkar såklart jag stilbedömning :) Sen är det ju bra att ha en bra sits över hinder och i galopp så man inte stör hästen :)

2013-12-05 @ 20:20:43
URL: http://neapocalypse.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: