Studselistuds

Asslatjejerna / 15 December, 2013 - 10:28 / Vardag

Igår var jag uppe en sväng i stallet och började gjorde jag med att klippa Embla. Det var först tänkt en halvklippning men jag fortsatte med rumpan också. Finns så många fördelar för henne att vara klippt lite extra. Benen klippte jag aldrig men funderar på att göra det lite i efterhand. Skulle se betydligt jämnare ut än vad det gör nu!
 
På ridfronten så hoppade vi. Vi hade satt upp en serie på långsidan innehållande studs och en oxer. Utöver den hade vi två räcken utplacerade i ridhuset. Embla var först ut och vi värmde upp med lite volter och mycket tempoväxlingar. Eftersom att hon har väldigt svårt för att jobba i form direkt så får man göra lite övningar som mjukar upp henne. När vi var uppvärmda på den biten började vi att hoppa studsen som på en volt. Först i trav och sedan i galopp. Embla kändes jämn och fin. Efter hand lade vi till oxern och hoppade alltså hela serien. Hoppade den på 1 m sedan innan jag kände mig klar för dagen. Vi hoppade ju såklart dom andra hindrena också och det tog lite på henne. Jag pressade henne inte till max heller då jag upplevde henne som lite stel från konditionspasset dagen innan.
 
Dunört var på tur och det skulle bli spännande att prova att hoppa henne. Vi värmde upp i samma veva och hon gjorde något riktigt roligt och typiskt dressyrhäst. Studsen var ju bara upphöjd på varannan sida vilket hon uppenbarligen såg som travcavaletti så trots min drivning skulle hon promt ta det i långsam trav och lyfta så fint på fötterna haha. Andra gången med lite mer tryck hoppade hon igenom den iallafall. När vi värmt upp lite på lite lägre höjder skulle vi avsluta med serien på 115 cm. Dunört var överlycklig och körde på i sitt tempo med lååånga galoppsprång vilket resulterade i att hon bokstavligen hoppade in i hindret varje gång. Sista språnget försökte jag dock verkligen att hålla in henne emellan och då blev det lite bättre språngkurva, även om den var långt ifrån perfekt. Men jag valde att avsluta där så det inte skulle bli för mycket. Hon var iallafall jätterolig, betydligt oftare vill vi göra detta, säger både jag och hon 
 
Filmer kommer komma upp under dagen!
 
 Visst ser hon ut som en riktig tävlingsponny nu?!
Postat av: Lina Johansson

- Ja visst är hon!!

2013-12-15 @ 12:21:49
URL: http://linajohansson.webblogg.se/
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

sv; ja jag tyckte det var superläskigt så jag tog reda på varför det var så ^^ now you know! :D

2013-12-15 @ 12:57:24
URL: http://neapocalypse.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: