Alla är dom läromästare

Asslatjejerna / 08 Februari, 2013 - 18:00 /

När vi hör ordet läromästare så tänker vi en högt utbildad häst som gör allt man ber om utan att blinka, för att man som ryttare ska få in känslan och få veta hur det är att göra ett visst rörelsemoment. När folk skriver läromästare i annonsen får vi nog just det budskapet, och så ska det väl vara.
 
Men med eftertanke, är inte alla hästar läromästare? Iallafall för den lite lite mer rutinerade ryttaren. Om en häst är trög och inte framme mot skänkeln, är det inte då bra för ryttaren att lära hur man ska få den fram? Eller en häst som svänger undan för hindrena? Är inte den en läromästare på så sätt att den lär ryttaren att styra och rama in ordentligt? 
 
Den tanken smakade jag på igår och jag tycker nog att alla hästar är mer eller mindre läromästare på sitt sätt. Man lär sig ju näst intill alltid något på alla hästar man rider. Om nästa ryttare tar över din häst och får jobba på samma grej, men tillslut lär sig hur h*n ska göra, är inte ändå det rätta ordet läromästare? 
 
Även om hästar är busiga, bråkiga, jobbiga, envisa, så är dom alla jäkligt bra. Tänk på det.
Är din häst en läromästare? 
 

 
Från: 
 
 
Till:
Läromästaren My! 
Postat av: Fia - med islandshästen som passion

Jag håller med dig i att man lär sig något av alla hästar, därför är det ju så bra att rida många olika. Men att kalla dem läromästare vet jag inte, eller? Man lär sig ju av alla, men... ändå? Jag vet inte. Haha, ska tänka vidare där..

När man pratar om läromästare så brukar folk ha olika syn på vad som är läromästare; den som alltid gör rätt oavsett vad du gör, och den som man som ryttare måste göra precis rätt för att det skall funka (men att den kan och du inte behöver lära den). Finns säkert fler varianter också, men som jag tror är de mest "kända" typerna. Vilken lär man sig då mest av? Den man får känna hur det ska kännas med, eller den man får jobba precis rätt för att få rätt känsla? Båda lär man sig ju mycket av, men som sagt, vilken mer?

Så, läromästare kanske är de som kan allt och du måste göra rätt/känna efter. De andra måste man själv lära (även om man här lär sig på samma gång) Att det är vad folk tycker är skillnaden?

Haha, okej, hänger du med i mina tankegångar? Blev lite rörigt :)

Jättefin blogg förresten! :)

2013-02-09 @ 20:51:11
URL: http://meistaraverk.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: