Unghästar.

Asslatjejerna / 16 Februari, 2013 - 22:18 /

I morgon åker vi somsagt på Pay and Jump i Mariestad. Hoppar 90 och årets första 1 meter runda. Det beror väl lite på också, känns 90 kasst hoppar jag nog en till runda på samma höjd. Men båda höjderna är anmälda. 
 
Det är ju så att rida unghästar. Dom är väldigt olika från dag till dag. Igår var Lövvi tillexempel pigg och mjuk i båda sidorna, medans hon inte alls var likadan idag. Idag kändes hon inte alls arbetssugen. Beror såklart också på vad man gör under passet. Skulle inte vilja ha Lövvi som hon är ute i skogen inne på en dressyrbana, om ni förstår vad jag menar ;)
 
Rider man en unghäst kan man inte tänka på alla dessa små saker. Man får rida eftektivt och på det sättet hästen måste ridas på. Jag kan absolut inte rida Hyenan och Lövvi på samma sätt. Trycker jag minsta lilla med skänkeln på Hyenan i galoppen, byter han. Medans Lövvi knappt reagerar. 
 
I morgon vill jag gå ut från banan med en bra känsla. Måste inte gå ut med en nolla. Absolut inte. Bara att ha dendär känslan som får en att känna fjärilar i magen. Ett pet här och där, eller ett stopp gör absolut ingenting. Vill känna att både jag och Lövvi gjort vårat bästa. Ska rida i ett bra tempo, och komma rätt på hindren. Vilket är ett utav våra problem. Hindren är egentligen inga problem. Utan vägen till dom. Kommer vi rätt på hindren kan det vara hur högt som helst, vi flyger över. Höjden är inget problem. Lövvis hoppteknik är to die 4. 
 
Jag är ganska rutinerad när det gäller att rida unghästar. Har ridit mycket unghästar genom åren. Genom att göra det blir man en bra ryttare enligt mig. Man kan inte slita och sparka på en unghäst. Det funkar inte. Man måste vara mjuk och vara ett med hästen. Man måste också tro på den, vilket jag har lite problem med. Kommer jag lite fel på ett litet litet kryss, hjälper jag den gärna i sista sekund istället för att låta den sköta det själv, och därefter lära sig själv. 
 
 
Lövvi efter dagens pass :)
 
 
Postat av: My Törnqvist

Hej! Superfin blogg :) Läs gärna min om du vill, kram♥

2013-02-17 @ 00:43:04
URL: http://mytrnqvist.blogg.se/
Postat av: Maolion

Sv: Okej! Vad kul :D
Rider du inne i Falköping då eller rider du ute vid ridhuset i Vartofta?

2013-02-17 @ 01:28:33
URL: http://maolions.blogg.se/
Postat av: felicia

Hej asslatjejerna!
Jag ville fråga dig en sak bara som skulle vara kul om du svarade på:)
Förra året tog jag hem min D-Ponny Kakan, hon hade aldrig gått över en bom med ryttare tills jag gjorde de. Jag vara bara 11år då och hon 4år och sen 1/2 år senare hoppar vi enstaka hinder på 1m och banor på 80-90 cm!
Jag är stolt och undrar om du är stolt över mig?
På alltså ett halv år har jag tagit en 4årig häst från att för fösta gången gå över bommar med ryttare till att hoppa enstaka hinder på 1m och banor på 90cm!
Bra eller dåligt? Tack i för hand<3

2013-02-17 @ 15:04:49
URL: http://feliciaenderborg.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: