Bilden är INTE klockren!

Asslatjejerna / 05 Juli, 2013 - 08:00 /

 
Vad är eran första tanke när ni ser denna bilden? Uppriktigt nu,
 

Sanningen är att många målar upp dressyren som värsta skräcken och höjer NH och dylikt till skyarna. Bara för att det finns inspänningar i dressyr och bara för att man kan rida utan utrustning vid NH-träning. 
 
Vad är det som säger att alla dressyrryttare är som ryttaren på bilden? Vad är det som gör att folk över lag vill klassa denna gren som "Folk som drar ihop hästarna och sporrar dom"? Vem säger att inte en häst kan gå i form i balans och vara avslappnad i varenda muskel? 
Vad är det som säger att alla som pysslar med Natural horsmanship är som ryttare på denna bilden? Vem säger att inte dessa ryttare kan kasta sig upp på hästen och flänga runt för kung och fosterland med högerhanden nerborrad i mankammen och en pisk i vänsternäven.
 
Snälla inse att det inte är grenen som avgör hur hästarna behandlas. ALLT hänger på ryttaren. Ryttaren kan vara lika okunnig eller elak vare sig det är dressyr, galopp eller hoppning, Sluta måla upp de olika grenarna efter material. DET som händer på dressyrbilden kan hända vid NH och det som händer vid NH på bilden kan hända i dressyr.
 
Ridning är vackert, det är människan som har materialet till att göra den ful.
Postat av: marina

Hoppas du har en bra fredag!

2013-07-05 @ 10:41:06
URL: http://marinapalme.blogg.se
Postat av: fanny & Filippa-hästblogg

Vad har ni för planer för idag? :)

2013-07-05 @ 11:56:46
URL: http://syrrornaenstrom.blogg.se
Postat av: Betty

Det du skriver är rätt och riktigt.
Det som gör NH till något så jävla bra är att hästen får välja. Ska du ha hästen lös och ber den följa dig kommer den springa sin väg om den upplever obehag/smärta eller om den inte litar på dig.
Hästen har ett val liksom. Dessutom inriktar sig den mesta (inte alla som tänker så, såklart) träningen på att få hästen tillfreds, lugn och bekväm. Inte att få den att se ut på ett visst sätt, som dressyren tex.

I dressyr sitter hästen fast med bett i munnen, kedja runt näsan eller i två linor som gör att den omöjligt kan springa ifrån dig. Då har inte hästen något val längre. Det om något gör väl en häst stressad?

Det är mycket jag ogillar med traditionella hästsporter, men det främsta jag motsätter mig egentligen är att hästarna inte får vara hästar.

Det är därför jag tycker bättre om "naturlig hästhantering".
Jag kombinerar dessa, så missförstå mig inte. Jag älskar dressyr! :) Fast på mitt sätt.

Kram!

2013-07-05 @ 13:58:21
URL: http://mirakelbetty.wordpress.com
Postat av: Lina

super fin blogg! älskar designen :) kram

2013-07-05 @ 17:01:57
URL: http://linaochmartasliv.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: