Snart kvalade till MSV

Asslatjejerna / 31 Juli, 2013 - 12:39 /

Tiden går så otroligt fort och JISSES vad jag och Villgott har utvecklats. Vi startade med pay and jumper på 40 cm och gick vidare på LC rundor och så småningom även LB. Sen låg vi där och hoppade på rutin innan vi smakade på LA banorna. De har inte vart några problem och vi har nollat båda två vi har startat. En till nolla och vi är kvalade till MSV. Medelsvår? 1 meter? Hör ni? Det trodde jag faktiskt inte när jag började rida honom, då var liksom målet LB och ungponny SM och det målet tyckte jag var högt lagt. men nu har vi kommit så mycket längre. Om två år kan han liksom hoppa vanlig SM och kommer ligga bland de bästa b-ponnyerna i Sverige. 
 
Att gå medelsvår som 5-årig ponny är nog Villgott relativt ensam om. Det bästa med att veta detta är att vi varken skyndat eller slöat oss fram, utan vi har tagit det i den takten som passar bäst för Villgott. Jag skulle aldrig startat LA om inte jag kände att LB var för enkelt och jag skulle aldrig få för mig att starta MSV på honom om inte det var så att Villgott hoppar 90-banor utan att anstränga sig.
 
Beslutet jag tänkte meddela er om nu. Villgott kommer vara till salu nu istället och jag kommer troligtvis inte hoppa SM på honom. Vi är färdigkvalade och så, men vi kommer nog aldrig få chansen att fightas om titeln. Anledningar till detta beslut är många. Dels behöver vi ponnyer som kan gå med i verksamheten vilket, tyvärr, Villgott är lite ostadig för. Han är gudasnäll mot barnen men kan hoppa till för saker och ting, och vi vill inte att de elever som rider hos oss ska känna sig osäkra på den ponnyn dom sitter på. Som den läromästare han är hade han passat perfekt, men tyvärr är han lite för ung i psyket, och därför måste vi handla med förstånd och sätta säkerheten före.
 
Så eftersom Villgott inte fungerar i verksamheten måste vi köpa in fler ponnyer så att ridskolan har tillräckligt. Det behöver vi ju givetvis pengar till och måste då sälja den ponny som är mest värd och som samtidigt inte gör någon nytta i verksamheten. Förstår ni hur jag menar? Väldigt svårt att skriva detta inlägg så både jag och ni förstår. Men ibland kan man inte bara handla med hjärta utan måste lyssna på hjärnan.
 
Villgott är inte helt utsatt på annons ännu men det kommer nog komma så småningom. Vi letar efter en stark ryttare som är tuff och vill ta Villgott till de högsta klasserna. Den ryttaren är svår att hitta. Svår och Villgott är dyr. Därför kommer han inte släppas i första taget. Där finns det en liten gnutta hopp för mig om att fortfarande hoppa SM. Det beror helt på hur många och vilka spekulanter som dyker upp. Kommer ryttaren som vi tycker BAM passar på Villgott. Då kommer jag faktiskt bli mer lycklig än ledsen. För hittar Villgott den superryttare han är värd så är alla mina farhågor som bortblåsta och jag kan sova gott på natten. Att veta att hästen man ridit hittat det perfekta hemmet glädjer nog mer än något annat.
 
Såklart är jag besviken och tycker detta beslutet är tungt. Det tycker ägaren också. Beslutet att sälja en bra uppfödning tar på en. Men ibland är måste ett måste och jag måste inse att jag inte kommer rida b-ponny hela livet. Samtidigt som jag visste med mig att jag skulle känna mig färdig när SM var färdighoppat. Som tur är har jag haft lyckan att klättra lite i klasserna med honom istället. Visst att inget slår en SM merit, men jag kan tycka att medelsvår heller inte är så illa pinkat 
 
Postat av: Susanna

Får hoppas ni finner en riktigt bra köpare, men efter SM! =)

2013-07-31 @ 21:32:24
Postat av: Jossan- Ljusdalsryttare

åh, började nästan gråta nu när jag läste det här, men jag förstår hur ni tänker, och hoppas verkligen ni hittar en riktigt bra ryttare till honom. Även om det kan vänta till efter sm.

Men vi kommer nog få se honom ute på dom stora banorna med nån liten ryttare om nått år, och då ska vi komma ihåg att det var du som startade hans karriär ;)

2013-07-31 @ 23:12:46
URL: http://ljusdalsryttarna.blogg.se
Postat av: Emma h

Vad fint skrivit var nästan sorgligt :( Hoppas ni hittar en bra ny ryttare till honom :(

2013-08-01 @ 08:24:46


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: