Det finns två sätta att trötta ut en häst

Asslatjejerna / 07 Juni, 2013 - 15:00 /

Jag tror många undrar ibland varför ryttare väljer att avgå från de här extrasakerna på tävling för hästen, exempelvis tar vi ärevarvet. Många tycker säker att om hästen nu blir trött och ska sparas inför restrerande klasser så borde den inte ens vara på tävlingsplatsen försän den fått lite kondition.
 
Men nu är det så här. Det finns två sätt att trötta ut en häst. Mentalt och fysiskt. Och på vilken del hästen blir fortast trött på beror helt på individen. En del hästar är faktiskt näst intill outtröttliga på båda delar, men det finns också de som blir trötta och slöa väldigt fort. Det kan vara det klassiska att hästen har dålig kondis eller kanske en ung grön ponny som blir trött mentalt.
 
Om jag får tillåtelse att rida ärevarv efter min första runda på en tävling så avstår jag gärna. Detta för att spara Villgott så mycket som möjligt så att han har all den energin till nästa klass. Men detta är såklart också beroende på dagsformen. Möjligtvis är jag lite för nojig, men går det att undvika att slösa på energin så gör jag gärna det. Dessutom känner jag ju Villgott nu och vet vad som stärker honom och vad som gör det motsatta. Får jag rida ärevarv i andra klassen låter jag dock Villgott springa på. Därefter ska han ju ändå skrittas av noga, lastas in och åka hem och mysa i hagen och kan gott vara lite avslappnad och trött.
 
Jag kan känna att det inte heller är så stor bedrift att nolla på ungponny som att placera sig etta på en ponny i avd A, så därför gör det inte så mycket för mig att jag inte rusar det där varvet med näven i luften. Det gör såklart också att jag förstår att de placerade gärna rider sitt varv, för dom har ju trots allt vunnit just precis äran. Men hur många tänker som mig mitt bland alla vinnarskallar?
Hm suger på den lite :)
 
Lövvi äger banan med blågul rosett i tränset. Heelt klart värt det va flisan? 
Postat av: Sätilaryttaren

sv; Tack! =)

2013-06-07 @ 15:42:30
URL: http://satilaryttaren.se
Postat av: Ellinor

SV: hahaha jaa hade vart skitsmidigt med sånna ridbyxor xD

allt bra idag? :P

2013-06-07 @ 16:11:02
URL: http://ellinorsollander.blogg.se/
Postat av: N E L L I E

sv: roligt,vet inte riktigt :)

2013-06-07 @ 16:57:58
URL: http://bluueeandgreen.blogg.se
Postat av: Caroline - Foto | Gran canaria | Mamma

Härlig bild! :)

2013-06-07 @ 17:09:50
URL: http://carrosungar.blogg.se
Postat av: Emma h

Älskar bilden! (:

2013-06-07 @ 18:19:50


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: