Planera inte hästens vilodagar

Asslatjejerna / 30 Mars, 2013 - 12:00 /

Jag har ju tidigare skrivit på bloggen att det är bra för hästar som är i full tävlingskondition att få vila några dagar i sträck då och då. Liksom smälta allt, vila kroppen, äta och bara få vara i flocken. Dock vill jag bara säga att jag tycker inte detta är något man ska planera in. Alltså typ "nej idag orkar jag inte rida han får stå idag och imorgon, det kan han behöva". Det tycker jag bara är onödigt och rent slöseri på tiden.
 
De dagarna dom ska stå tycker jag får komma slumpmässigt. Som exempelvis nu när jag blev sjuk. Villgott har fick stå i fyra dagar för det och då var det tur att han hade gått fullt ut innan, för då kändes det ändå lite mer ok med vilan. Eller om du helt plötsligt bestämmer dig för att åka till Göteborg två dagar nästa vecka. Ja, då kanske det passar in att hästen får vilan. 
 
För tänk om du låter hästen stå tre dagar för att du inte har lust eller orkar. Du kanske hellre drar till en kompis. Sen rider du den en dag och blir sjuk, då tvingas hästen stå igen och då blir det helt plötsligt för mycket vila. Det blir oplanerat och det skulle ligga på mitt samvete. 
 
Någon som förstår min tanke i detta röriga inlägg?
 
Postat av: Nathalie

Sv: jaha, aj då. Hoppas det blir bättre! :) med mig är det bara bra :)

2013-03-30 @ 12:47:16
URL: http://nathalieodhe.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: