Sätt igång din häst på bästa sätt

Asslatjejerna / 18 Mars, 2013 - 10:57 /

Efter att ha fått förfrågan att skriva om en hästs igångsättning tänkte jag nu sätta mig och knåpa ihop ett inlägg. Detta är utefter mina erfarenheter men även en hel del konkret fakta. 
 
En tumregel de flesta hästägare går efter är att - Lika lång tid som hästen vilat tar det att sätta igång den. Det vill säga att om din häst vilat i två månader tar det ungefär två månader tills din häst är fullt igång igen.
Man får ha i åtanke att det tar ungefär 1 månad för hästen att synligt tappa muskler och ungefär 1 månad att börja tappa kondition. Dessutom tar det flera månader innan allting är "helt borta". Så det är en lång process.
 
Men hur bör jag sätta igång hästen under dessa månader? 

Många föredrar att med sina hästar börja med skrittturer, vilket inte jag tycker är nödvändigt på en skadefri häst. En hästs kondition tar flera månader att bryta ned, och försvinner inte alls lika forts som människan. Detsamma med musklerna.
Vad som gäller är korta korta pass som man efter tiden ökar på. Du kan alltså skritta, trava och galoppera hästen precis som vanligt men det ska vara korta pass. Har hästen stått väldigt länge kan det räcka med pass på 20-30 minuter den första veckan. Tänk själva, en halvtimma på 24 timmar är ingenting...  Med tiden, när hästen börjar kännas i fas, så kan man öka på längden och antal dagar i veckan.
 
Oavsett hur igångsatt din häst är så är det varierad ridning som gör att din häst sätter muskler på hela kroppen. Om man blandar uteritter, dressyrpass, klättring, galoppträning, markarbete, hoppning så har du en väldigt bra vardag för din häst. Dessutom gör du olika övningar på varje del. Exempelvis om du ska ha markarbete så kan du jobba bommar ena gången, och hoppa studsserier andra gången. Nyckelordet är variera din ridning!
 

Uteritt
 
Ut för galoppträning/konditionsjobb
 
Klättring

Hoppträning
 
Dressyrpass
Postat av: Emilia ▲

sv: Jag är sjuk, så det är sådär. Haft en bra start på veckan? :D

2013-03-18 @ 11:45:14
URL: http://www.eemiliakarlssson.blogg.se/
Postat av: ERIKA ENROTH

Visst är det så.! Bra inlägg. :)

2013-03-18 @ 12:55:10
URL: http://erikaenroth.com/
Postat av: Noomie Sundell

Bra inlägg och passande bilder till!(:
Jag har hört att hästars muskler börjar brytas ner efter två veckors vila, samtidigt som jag hört att det tar en månad innan de börjar brytas ner. Det är svårt att veta vad som är 'rätt' och 'fel' ibland alltså... :P

2013-03-18 @ 14:04:03
URL: http://lexx.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: