Trygga hästar gör en trygg

Asslatjejerna / 22 Mars, 2013 - 11:00 /

Har vi trygga hästar? Hm, ja det skulle jag nog säga. Väldigt viktigt med oss när vi jobbar hästarna för försäljning är att dom ska bli trygga individer. Såklart kan en häst vara tittig, det är ju lite hästens personlighet, men det skulle inte jag klassa som en otrygg häst. En otrygg häst skulle i en sådan situation kanske börja sparka eller försöka dra hemåt eller något annat ohanterbart som i slutändan kan bli farligt. Men vid noga eftertanke lyssnar alla våra hästar på korrigeringar i ett sådant läge.
 
En häst ska även vara trygg ifrån marken, det känner jag nästan är ännu viktigare. Där har man liksom minst att säga till om känns det som. En häst SKA kunna de grundläggande sakerna såsom stanna när du stannar, vända när du vänder osv. Om en häst är bufflig och inte lyssnar redan då är det logiskt att den skull koppla bort dig om den upplevde någon fara. 
 
Detta har jag tänkt på massor av gånger och jag har alltid lett och sagt "gud vad skönt det är med väluppfostrade hästar". För det är verkligen ett stort plus i kanten och gör så mycket. Nu låter det som om våra hästar är perfekta och aldrig gör något dumt, men så är det ju inte. Hästar är ju hästar och försöker gärna med det där och det där och det där. Men jag tror ingen av våra hästar, bevisligen, medvetet skulle göra illa någon eller upprepa något dom vet är strängt förbjudet. Peppar peppar ta i trä ;)
 
 
Här kommer glada hästar och möter oss i hagen, men hästarna står snällt och väntar ändå, hihi.
 
Postat av: Erika

Å vad duktiga hästar du har! :)

2013-03-24 @ 22:18:00
URL: http://erikarider.blogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: