Framridningen är viktig

Asslatjejerna / 15 Maj, 2013 - 07:30 /

Sällan, men ibland händer det att man möter ekipage som inte hunnit rida fram något alls. Jag förstår inte hur dom med gott samvete kan gå in på banan och hoppa sin runda ändå. Hästen är varken uppvärmd fysiskt eller mentalt och kan ta stor skada på båda delar. Ibland har ryttaren sådan tur att hästen ställer upp ändå, men ibland så stannar dom redan på första hindret och visar att dom inte alls är nöjda med att swungas in på banan sådär.
 
Jag brukar lasta ur ungefär 45 min innan min ungefärliga starttid. Iallafall med Villgott. Och då brukar all tid där man gör iordning hästen ta ungefär en kvart. Sedan sitter jag i sadeln en halvtimma innan start och värmer på framridningen. Där jobbar jag mestadels i trav. Ställer igenom hästen i båda sidor och mjukar upp så man får en följsam häst. Lite igångsättningar så man känner att hästen är fokuserad och framme. 
 
Inne på framridningen rider jag oftast två gånger över det lilla hindret så hästen får skutta lite. Landar i galopp och rullar över räcket två gånger. Skrittar litegrann för att sedan ta ett språng på oxern. Sedan får hästen vila tills jag nästan ska in, då avslutar jag med ett språng på antingen räcket eller oxern. Även någon gång innan jag går in ruschar jag några steg på långsidan, och då ska det vara snabbt framme för skänkeln.
Som ni ser så hoppar jag inte fram så mycket och det är för att jag inte vill trötta ut Villgott. För honom handlar det om 4-5 språng för att spara så mycket som möjligt. Alldeles lagom för hans del.
 
Hur är eran uppvärmning?
 
Postat av: angelica

sv: jodå jag mår bra! Hoppas du får en fin onsdag, några planer för dagen? :)

2013-05-15 @ 07:58:12
URL: http://angelicabengtsson.blogg.se
Postat av: isabella

Svar: Ja det är jag som tagit bilderna! :)

2013-05-15 @ 11:56:06
URL: http://www.nattstad.se/isabellalovisa
Postat av: Emma h

Vad roligt att vi får se mer bilder från när ni tävlar :D

2013-05-15 @ 12:05:45


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: