Dyngesura och glada

Asslatjejerna / 11 November, 2013 - 09:00 / Vardag

I lördags åkte jag upp till stallet när det började mörkna, men jag hade ändå bestämt mig för att ta mig en tur med Villgott i skogarna. Blev en väldigt lång tur dessutom.
 
Jag skrittade honom länge och bara njöt. Älskar nämligen att rida ut i regn även om följderna kanske inte alltid är så roliga. Så småningom började vi trava igång och även detta gjordes en lång sträcka. Med lite skrittpauser och hopp över diken galopperade vi en sväng innan det var dags för det roliga. Galoppera snabbt på våran favoritgrusväg innehållande flera stora vattenpölar. Villgott lydde minsta vink, speciellt framåt då (haha) och pinnade på som aldrig förr. Tog pölarna i stora språng och kurvorna med smidighet. Åh skrattade genom hela sträckan där vi galopperade fort som attan i regn och mörker. Den ponnyn vet ju vart han sätter sina fötter iallafall 
 
Efter honom red jag Embla i ridhuset. Började med att värma henne noggrant i skritt och att lägga in många korrekta halter. De skulle ske mjukt och lyhört utan stretande och motvilja. I början tyckte hon väl det var lite onödigt att bakkärran skulle följa med under henne men så småningom började hon slappna av och acceptera det jag ville. Då övergick jag i trav och jag fortsatte med övergångar och lite krumelurer för att som vanligt få henne mjuk och följsam. Bitvis orkade hon inte riktigt och blev tung i handen men det känns som det har blivit lättare att korrigera nu och den korrigeringen hjälper ordentligt. 
 
Första galoppen kändes riktigt härlig men så fort hon rinner iväg lite så tappar vi allting. Restrerande av passet var jag noga med att hålla kvar henne i en samlad galopp så att hon skulle orka bära sig rätt. Då tyckte jag att hon släppte lite mer i övriga gångarter också. Passade på att prova att flytta bakdelen på henne innan jag avslutade för kvällen. Hon förstår mestadels och snart trillar nog polleten ner!
 
Postat av: M O A

SV: Tack söta ni! Hade ni en bra helg?
Ha en fortsatt bra måndag. :)

/M O A

2013-11-11 @ 13:21:44
URL: http://moaahlgren.se
Postat av: Neapocalypse - ・゚♥ ✞ - alternativ blogg & hästblogg ♥

Vad bra eran ridskola verkar! Det verkar inte vara typ 24236428 pass per häst per dag så att säga haha :D

2013-11-11 @ 17:02:50
URL: http://neapocalypse.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: