Jag trodde jag sett det värsta

Asslatjejerna / 01 November, 2013 - 13:00 / Vardag

Hur kan en människa vara så otroligt respeklös, omedveten och samtidigt så självklar i sitt för mig felaktiga agerande. Jag trodde att jag sett det värsta, men under en tävling blev det bara värre och om igen ställde jag mig själv frågan om det var jag som var dum i huvudet som blev så otroligt irriterad och rent ut sagft mållös över hennes handlingar. När det blev farligt för flera andra ekipage i samma inhägnad förstod jag att så var inte läget.
 
Jag rider in på en framridning där det är ganska trångt för hästar och ponnyer att vistas i den mängd vi var. Därför finns det tydliga regler uppsatta på alla fyra ridhusväggar så att så många som möjligt kan erbjudas möjligheten att rida fram innomhus. Om alla höll sig inom reglerna skulle det också vara mindre risk för olyckor. Läs nu inte ingen risk alls, för med så många ekipage inblandade vet man aldrig om det kan hända något. Men som sagt, ju mer regler desto säkrare var det att vistas där inne.
 
 
Nu till saken. En vuxen kvinna skrittar i bredd med en annan lika vuxen kvinna, samtidigt som hennes händer om tyglarna gungar från sida till sida i takt med hästens steg. Sporrarna likaså. Ryttaren på hästen som går lyhörd småpratar högt med sin kompis bredvid. Allt från vädret till vad som hände under gårdagen och vad som skulle hända nästa helg. Efter ett tag började hon trava och någonstans där när jag skrittade min ponny så trodde jag att den jobbiga oseriösa framridningen var över. Men inte då. Plötsligt hör jag en lika gäll och hög röst som innan som börjar prata om sin kompis häst som stod på hemmaplan. Denna gången lite högre då hon blev andfådd av att samtidigt rida lätt. Kvinnan i mitten som skrittar igång sin häst svarar, vad jag kunde ana, lite besvärat på hennes tilltal, men ändå mer än gärna. 
 
Jag suckade. Undrade hur man kunde ta så här stor plats på en trång tävlingsplats. Nu var det förvisso bara en träningstävling, men jag tycker inte att man kan bete sig annorlundare för den anledningen. Hur kan man ta så lite hänsyn till andra övriga ekipage när dom är där för att få ut någontingav den här tävlingen? Inte tycker jag att man ska vara mindre seriös för det.
 
Och som sagt där trodde jag att jag hade sett det värsta. Men inte då. Först av allt stannar kvinnan i ett hörn, med hästens rumpa utåt och sätter sig i damsadel. Hon sätter sig alltså i damsadel med tygeln framslängd på halsen och ändrar sina stigläder. Sedan släpper hon ner benet igen och drar av sig jackan samtidigt som hon gungar glatt med benen. Tur att ha en sådan säker häst som aldrig skulle få för sig att kasta sig eller sparka om en häst kom in i dens rumpa. 
När hon är nöjd med det ställer hon sig vid ingången som leder in till framhoppningen och blockerar hela öppningen. Jag försöker frenetiskt se över henne och lyssna på vilken höjd dom är på inne på banan. Efter en bra stund synar hon mig upp och ner och frågar trevligt om hon står i vägen. Jag tänkte:
 
Ja du står i vägen för mig och alla andra och om det hade varit min tur så hade jag hunnit hoppa hela banan tre gånger om innan jag skulle komma in här.
 
Men jag svarade glatt och med ett brett leende att, nejdå det var ingen fara, och styrde undan min häst därifrån. Kvinnan styrde ut sin häst på spåret igen och återupptog samma process som innan. Att trava omkring samtidigt som hennes röst överröstade alla hästars frustande. Helt plötsligt får jag väja undan med min ponny då kvinnan får för sig att det är tillåtet att trava i höger varv. Om hon missat skyltarna eller struntat i dom har jag ingen aning om. Hon fortsatte hur som helst att kryssa sig igenom de sneglande ekipagen som höll sina hästar i rätt varv medans hon forsätte att såga sin ponny i munnen och höll blicken fäst på sin kompis som pratade i mitten. 
 
Och än en gång trodde jag att min irritation bevisat att jag sett det värsta av det värsta på alla framridningar jag varit på. Men inte då. Igen. Kvinnan börjar galoppera. Varv på varv i dessutom det felaktiga. Vi andra som också ville ta del av framridningsmöjligheterna höll tyst och lät henne hållas. Varför vet jag inte, men jag är rädd för att ses som den dåliga om jag är sur och säger till, som jag kanske gör nu. Men jag tolererar inte när det blir farligt för hästarna och då får man antingen välja att säga ifrån eller gå undan. Det sistnämnda kändes som en bra sak att göra för stunden.
 
Min fråga till dessa människor. Hur sjutton kan man vara så okoncentrerad på det man gör att man hellre diskuterar kommande dagar med sin kompis istället för att mjuka upp hästen och faktiskt använda framridningen till det den är till för? Hur sjutton kan man missa fyra stycken gula skyltar med svart stor text på som visar regler för hur ridhuset skall användas. Hur sjutton kan man tro att det man gör inte är farligt för alla de andra hästarna som var inne på framridingen? Man mår illa när man tänker på hur illa det egentligen kunde gått. Ibland har man tur.
 
 
Enda anledningen till att jag här stod mellan framhoppning och banan var för att det var MIN tur.
Postat av: isabella

alltså, har vissa människor ingen respekt?

2013-11-01 @ 14:07:04
URL: http://blackfall.blogg.se
Postat av: Linnea

Svar: Mysigt! Jag slappade framför film och dator med pojkvännen :)
Hoppas att du får en toppen fredag! Planer för denna fredagskväll?
Kram♥

2013-11-01 @ 14:41:04
URL: http://erne.blogg.se
Postat av: Sandra

Åh jesus! Vissa människor har verkligen ingen respekt! :/

2013-11-01 @ 17:52:50


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: