Nu kan jag sova gott

Asslatjejerna / 06 November, 2013 - 23:11 / Vardag

Idag hann jag med att rida tre dressyrpass på olika hästar. Kunde enligt mig själv gjort lite mindre stalljobb samt fika och gjort lite mer på hästryggen, men det får jag kompensera upp någon annan dag 
 
Började gjorde jag med Embla och det var ett kort intensivt pass som stod på schemat. Inte så mycket pauser men däremot övningar varvat med mycket skrittjobb så att hon skulle få pusta lite emellanåt. Jag red lite vägar just för att få henne mjuk men annars höll jag bara fokus på att hon skulle gå fram ärligt för skänkeln, ta mina förhållningar samt att kunna mjukna i munnen och slappna av. Det var ett tufft pass då hon kändes seg som kola att rida igenom, men i slutet blev det en himla skillnad i galoppen. Ser fram emot fortsatta arbetet!
 
Danny fick bli nästa och med honom så red jag med på en lektion. Han var pigg och lite lat kan man väl säga. Eller inte helnöjd iallafall. Vi jobbade med att kunna korta steget i traven. Samla ihop den noga men ändå försöka bibehålla energin så att hästen travade perfekt över bommarna med ordentligt påskjut bakifrån. Det kändes bra i början när han fick ett ordentligt swung, men efter någon galopp blev han lite stressad och låg på lite. Då blev han lite småirriterad på mig däruppe som krävde att han faktiskt skulle gå långsammare. Vi fick dock ett riktigt bra avslut då jag kunde länga tygeln aningen för att få en lägre nacke och samtidigt rida i samma takt och balans som innan. Då var jag nöjd!
 
Sist ut var Villgott som gick ett riktigt tufft och BRA pass. Vi blev introducerade av ett inslag där Åsa visade hur övergångar och avsaktningar ska gå till korrekt. Att man ska vara noga med att traven börjar bakifrån och inte tvärtom. Sedan fick vi rida under samma principer och det slutade med att Åsa hjälpte mig och Villgott in mot piaff och passage. Såklart inte i närheten av en ordentlig rörelse, men att bara sitta de där få rätta stegen Villgott tog kändes häftigt! Villgott var också så himla lyhörd så det kändes så lätt för honom.
 
Det jobbade vi bara med i några minuter eftersom det är oerhört jobbigt för en ovan häst. Därför gick vi över till galopp och som väntat var Villgott underbar. Han låg på något för mycket och blev lite stark i handen men på något sätt känns det soma att det är ganska lätt åtgärdat. Efter mycket mjukgörande arbete och sysselsättning i vardera gångart så blir han lugn och avslappnad. Rund, fin och relativt jämn kändes han iallafall. Fortfarande något låst i vänster, men det kommer!
 
 
 
Postat av: malin

oj, så roligt! :)

2013-11-07 @ 07:13:17
URL: http://malintorstensson.blogg.se
Postat av: Josefine

Superfin blogg! :)

2013-11-07 @ 11:18:53
URL: http://stylebyjosses.blogg.se
Postat av: Carruuu

låter som du haft fullt upp! ;-)

2013-11-07 @ 13:01:05
URL: http://carruuu.nu/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: