The good feeling!

Asslatjejerna / 13 November, 2013 - 22:38 / Vardag

Efter verkligen inget att göra i stallet så gick jag en promenad i mörkret med Villgott. Pysslade sedan om han en längre stund och gjorde lite fint i hans box. Kvalitétstid helt enkelt, som både han och jag njöt av!
 
Sedan var det dags för lektion. Vi gjorde något roligt, lottade nämligen mellan alla hästar och ponnyer på stallet och man fick då två alternativ att välja mellan. Jag fick Flemmah på en lapp och Dunört på den andra. Eftersom Flemmah redan gått två pass landade det automatiskt på Dunört.
 
Jag började med att värma upp henne genom lite tempoväxlingar och jobbade mycket på att böja och ställa henne. Så småningom började vi jobba lite öppna och skänkelvikningar, sådant som var repetition från tidigare lektioner. Avslutade gjorde vi med galopp på volter med noggrann ställning och även på rakt spår med lika noga rakriktning.
 
Det känns som Dunört accepterar mig och trivs med att ha mig på ryggen. I varje fall tycker jag väldigt mycket om henne och njuter av varje minut där uppe. Hon är en såndär otrolig läromästare men ändå såpass känslig att hon kräver från sin ryttare. Idag kändes hon väldigt stadig och jämn. Hon blev lite dippig och ostadig i formen någonstans i mitten av passet och då gäller det för mig att korrigera med framåtdrivande hjälper. Tvärtom ifall hon rinner iväg och det blir obalanserat. I galoppen var hon pigg men hon fick galoppera på lite först så att jag hittade energin och i det läget sen jobbade jag mer mot samling. Även om det var mycket bättre idag så sitter jag fortfarande som en kratta i den gångarten. Dunört är inte tillräckligt stark för att bära sig om inte jag sitter upp och hjälper henne. Så vi har en hel del saker att träna på ihop. Detta kan nog bli bra!
 
 
Dunört tidigare i höst. Jag har ju trots allt ridit henne lite sporadiskt hela tiden och nu är tanken att det ska bli på heltid...
Postat av: Fotograf Yohanna Mårtensson - Fotograf i Hälsingland

Vilken jättefin häst! :)

2013-11-15 @ 00:10:29
URL: http://yohannafotograferar.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: