Offentliga tar stryk

Asslatjejerna / 18 Oktober, 2013 - 09:00 / Vardag

Häromveckan diskuterade ett minst sagt intressant ämne i klassrummet. Iallafall i min grupp där jag och en kompanjon var väldigt oense om ämnet. Jag respekterade hennes åsikt fullt ut MEN däremot var jag väldigt nyfiken på varför personen tyckte som den gjorde och då fortsatte vår argumentation.
 
Ämnet var något som tidigare varit väldigt hett i ridsporten - om det är mer okej för en offentlig person att bli uthängd och nedklankad på än en person som inte finns i kändisvärlden alls. Är det mer okej att skriva elakt om Kissie i tidningen eller på nätet än att skriva om dig, just du, som läser detta? Jag sa som så att om en människa nu älskar att sjunga och väljer att ta klivet ut i tv-rutan för att han vill nå ut till folket med sin musik. Helt plötsligt, efter en storslagen debut blir han upptäckt och allas stora flickidol. Är det helt plötsligt rätt att skvallra, använda sig av personliga angrepp eller dylikt, bara för att "personen för skylla sig själv som ville bli känd"? Njaa, jag förstår inte hur tanken är, men som skrivit, jag respekterar er andras åsikter fullt ut. Det är säkert fler som har samma tankar som både jag och den här personen och säkerligen även en egen version.
 
Om vi nu ska omvandla detta till en mer hästig diskussion. Om en duktig ryttare klättrarmed stormsteg upp i klasserna och även hon en dag vissas i tvrutan för att hon blivit så otroligt duktig. Är det då rätt åt henne att som den offentliga person hon blivit få ta mer stryk än oss övriga ryttare? Är det okej att den här människan behandlas mer som ett objekt man kan smutskasta hur man vill än den vanliga människa hon faktiskt är? 
 
Får hon alltså skylla sig själv som red så jävla bra och tog hem guldmedaljen för Sverige? Hon skulle hoppat av när hon fått chansen, då skulle hon sluppit all skit...
 
Den sista frågan var inte bara ett försvar för min åsikt, utan också en retorisk fråga till er människor därute som faktiskt tycker att detta är okej och vardagligen gör både det ena och det andra som klassas som nätmobbning. Tycker du verkligen att den här tjejen eller killen förtjänade de där hemska fula orden, bara för att hon exempelvis har flera tusentals läsare per dag? Tänk.
 
 
 
Underbara lite pigga Tina och lika underbara lite lugnare Rita... Och ändå båda så bra på att lära barn rida. Detta är definitivt ett tight par i hagen!
Postat av: Emilia

Sötnosarna:=)

2013-10-18 @ 13:24:51
URL: http://www.emilialarsson.blogg.se
Postat av: angelica

Håller med dig, varför är det mer "okej" att kasta skit på en offentlig person? Vi alla är människor, med lika mycket känslor. En offentlig person är dock kanske mer VAN vid få massa skit men jag tycker inte det betyder att det är okej att ge den mer skit. VISST, man väljer själv och man vill bli offentlig eller ej och är man offentlig så kanske man får vara bredd på att ta lite mer skit, eftersom man syns, man hörs och folk som själv vill ha uppmäksamhet kanske försöker trycka ner redan offentliga personer för att få sin uppmärksamhet, MEN det är inte mer okej att kasta skit på offentliga person, i mitt tycke!
Blev kanske lite luddigt, men gillar bara att diskutera och framföra min åsikt :D

2013-10-18 @ 16:15:36
URL: http://angelicabengtsson.blogg.se
Postat av: Basen

Människor kommer alltid ha åsikter. Om det är fel att uttrycka kritik mot någon så är det lika fel att uttrycka beröm åt någon. (eftersom det också är åsikter)

Man får helt enkelt leva med att man syns för fler personer och lära sig hantera det.

2013-10-20 @ 16:13:00
URL: http://basenbloggar.blogg.se/


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: