"Akta strålen för tusan!"

Asslatjejerna / 12 September, 2013 - 11:00 / Vardag

Vilka kan med handen på hjärtat säga - Nej jag kratsar inte hovarna särskilt ofta. Jag vet att det är många som gör det, men jag tror att det är minst lika många som inte gör det för att det är för jobbigt, tar tid eller inte anses vara lika viktigt. Jag är en av dom. Snabbar mig gärna med att göra iordning hästen för att vara så effektiv som möjligt och hinna med ett bra pass eller flera hästar. (Snälla ge mig motargumentet, hur effektiv har du varit när hästen står med strålröta i flera veckor? hehe)

 
På ridskolor har jag fått lära mig att - Oh akta strålen, rör inte där för dom kan få ont. Kratsa runt om istället! 
 
När jag började på Stall Assla predikar dock Hovslagar-Jocke alltid tvärtom och för med sig lite logik. 
 
- Kratsa i och vid strålen, säger han och sticker i en söm rakt  Det är inte så känsligt som folk framstår att det ska vara.
 
Det är ju trots allt där det behöver vara rent dagligen för att motverka att hoven blir dålig. Varför är det viktigare att kratsa nere på sulan? Alla ridlärare med mottot jag skrev högre upp får gärna förklara varför här i kommentarsfältet haha!


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: