Ditt eller någon annans inlägg?

Asslatjejerna / 09 September, 2013 - 11:00 / Vardag

Vad tycker ni om att bloggar stjäl andras inlägg utan att hänsvisa till ursprunglig källa? Med andra ord låtsats som om man har skrivit inlägget själv. 
 
Jag tycker att bloggare överlag har blivit bättre på att skriva ut vart text eller bild är tagen ifrån men ibland ser man undantag och då kan jag undra varför? Vad tänker ni med? Vad vinner ni på att ta någons texter och säga att det är din egna? 
 
Det finns något så enkelt ord som upphovsrätten och den lyder som så att snor man någons text kan man av personen i fråga få böter och fortsättningsvis riskera att hamna i brottregistret. Så här skriver mediekompass.se om regeln:
 
"Man kan kopiera texter om man bara ska använda dem för eget bruk, och man får alltid citera texter om man anger källan, dvs anger vem som har skrivit texten eller i vilken tidning som den har varit publicerad."
 
Jag tycker den meningen säger allt. Jag själv kopierar aldrig texter rakt av men jag är faktiskt mindre bra på att skriva bildkälla som inte jag äger. Ska tänka extra noga på det här i framtiden och inte göra några missar på den fronten!
 
Foto: Magnus Olsson 
Postat av: Elin

Ni tar ju själv inlägg och kopierar rakt av och inte anger källan? Sen dels så klagar ni på att andra bloggare inte anger källan till inlägg dom skriver, men att ni själva inte ens gör det.
Sen så tar ni inlägg från andra...

Svar: Jaså? Visa mig gärna dom inläggen så skall jag ändra, för det är inte ok.Sedan behöver du inte byta namn varje gång du ska kommentera anonymt för jag vet vem du är ändå :)
- Asslatjejerna

2013-09-09 @ 12:48:06
Postat av: ENYA ❤

Sv; eller hur! desamma :)

2013-09-09 @ 12:49:16
URL: http://enyas.blogg.se
Postat av: linda

sv: Tack så hemskt mycket! Är jättenöjd :D tack :)

2013-09-09 @ 12:59:35
URL: http://www.livetmedlinda.blogg.se
Postat av: Hanna

Tack detsamma! :*

2013-09-09 @ 13:07:37
URL: http://blogg.improveme.se/hannalindsgard
Postat av: Annika

Har hört att er blogg blev hackat, sant? :O

Svar: Ja dessvärre är det sant :( men vi fick som tur var tillbaka kontrollen över bloggen igen men det tog nästan en vecka innan, men nu är vi tillbaka igen :=)
- Asslatjejerna

2013-09-09 @ 14:15:58
URL: http://blogofphoto.webblogg.se
Postat av: Emma h

Bra skrivit håller med !

2013-09-09 @ 22:44:08
Postat av: Annika

SV: nej, usch vad hemskt :(

2013-09-11 @ 15:38:52
URL: http://blogofphoto.webblogg.se


Namn:
Kom ihåg mig?

Mail

Bloggadress:

Kommentar: